Mercedes-Benz Trucks op Matexpo

De hoogtepunten op de Matexpo-stand van Mercedes-Benz Trucks zijn de nieuwe vrachtwagens Actros en Arocs, die nieuwe normen vestigen op het gebied van veiligheid, efficiëntie en prestaties. Vooral de nieuwe generatie van de Actros werpt zich op als een scherpe geest. Met dit model brengt Mercedes-Benz Trucks semiautonoom rijden bij alle snelheden naar seriemodellen. Active Drive Assist (kortweg ADA) vormt de basis daarvan. Dit actieve rijhulpsysteem kan gas geven, remmen en sturen zonder interventie van de bestuurder. Dat beperkt de belasting van de bestuurder en verhoogt het comfort en de veiligheid.

ADA is een verdere ontwikkeling van de bestaande functies Proximity Control, Lane Departure Protection en Active Brake Assist. Door radar- en cameragegevens samen te brengen kan de vrachtwagen met dit systeem helemaal alleen recht rijden, binnen zijn rijstrook blijven en de afstand tot andere voertuigen regelen. Dankzij het nieuwe elektrohydraulisch bekrachtigde Servotwin-stuursysteem stuurt de Actros actief bij om binnen zijn rijstrook te blijven. Het nieuwe Lane Departure Protection waarschuwt de bestuurder met verklikkers en geluidssignalen en stuurt de vrachtwagen terug naar zijn rijstrook. Wel heeft het systeem daarvoor rijstroken met duidelijke wegmarkeringen nodig. Belangrijk voor de veiligheid: Lane Departure Protection blijft actief, zelfs wanneer de bestuurder Active Drive Assist heeft uitgeschakeld.

MirrorCam vervangt buitenspiegels

Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe Actros zich van zijn voorganger door het ontbreken van buitenspiegels. Een camerasysteem met de naam ‘MirrorCam’ vervangt de achteruitkijkspiegels en breedhoekspiegels. Twee camera’s op de buitenkant van het dakframe van de cabine filmen naar achteren toe en sturen hun beelden door naar twee 15”-kleurenschermen aan beide zijden van de A-stijlen van de cabine. De MirrorCam, die standaard is voorzien op de Actros, verbetert het zicht rondom, de stroomlijn en de veiligheid en maakt het bovendien mogelijk om ‘s nachts de zijkanten te controleren wanneer de gordijnen van de cabine dicht zijn. De MirrorCam is ook als optie verkrijgbaar op de Arocs.

Volgende fase van de noodremhulp Active Brake Assist (ABA 5) geactiveerd

Active Brake Assist 5 helpt de bestuurder bij een dreigende kopstaartaanrijding of een aanrijding met voetgangers. ABA 5 kan voetgangers voor de vrachtwagen detecteren en activeert wanneer nodig automatisch de noodremhulp om het voertuig tot stilstand te brengen. Of de persoon nu de weg oversteekt, naar de vrachtwagen toe wandelt of in de rijrichting wandelt, maakt daarbij geen verschil. Dankzij de combinatie van radar- en camerasystemen kan de ruimte voor de Actros en Arocs met twee of drie assen en de onderrijbescherming vooraan beter worden gecontroleerd, zodat de bestuurder sneller kan reageren op bewegende voorwerpen, om kopstaartaanrijdingen te vermijden. Vanaf januari 2020 is de ABA5 standaard.

Brandstofbesparing

De Daimler-ingenieurs verbeterden het standaard gemonteerde PPC-systeem (Predictive Powertrain Control) voor snelheids- en transmissiecontrole bij trekkers en gaven het uitgebreid kaartmateriaal. Dat maakt ook het gebruik van de voorspellende snelheidsregelaar op intercityroutes mogelijk. Het systeem bevat naast topografische gegevens ook informatie over bochten, ronde punten, kruispunteigenschappen en verkeersborden en past de schakelstrategie en het elan overeenkomstig aan. Met de verbeterde stroomlijn, die hij dankt aan de MirrorCam, de aangepaste zijdelingse windgeleiders en de hogere transmissieverhouding van de achteras, verbruikt de nieuwe Actros nog minder brandstof dan zijn voorganger. Op snelwegen verbruikt de Actros tot 3 procent minder. Op regionale wegen en bij de Arocs kan het verschil oplopen tot 5 procent.