Spring naar content

We hebben definitief afscheid moeten nemen van een monument uit de truck- en busjournalistiek. Ivan Sternqvist, truck en busjournalist, technisch expert, verzekeringsexpert en technisch controleur, stierf maandag 27 na een lang ziekbed. Hij werd 82.

Ivan werkte 60 jaar lang in de wereld van vrachtwagens, bussen, motoren en bedrijfsvoertuigtechniek. In 1959 studeerde hij af als mecanicien bij Mercedes-Benz in Odense. Het vormde de basis van zijn lange carrière in de Deense truck- en busindustrie, waarbij hij gerespecteerd werd om zijn vakkennis en kunde. Al in 1961 mocht hij een vervolgopleiding volgen bij Mercedes-Benz in Duitsland. Bij zijn terugkeer in Denemarken werd hij inspecteur, vrachtwagenverkoper en regionaal manager voor de Deense Mercedes-Benz importeur Bohnstedt-Petersen. In 1970 stapte hij over naar Scania en werd verkoopdirecteur bij Scanva Diesel A/S in Kopenhagen. Tegelijk kreeg hij van de Deense federatie van garagisten en dealers een erkenning als schade-expert en consultant. In 1981 begon Ivan te werken voor Volvo dealer Jorgen Nielsen in Ringsted en Slagelse.

In 1984 werd Ivan zelfstandig expert en technisch consultant en begon hij te schrijven voor verschillende vakbladen in de Scandinavische truck- en busindustrie, waaronder de Deense vervoerdersvereniging. Dat was het beginpunt van een 35 jaar lange carrière als vakjournalist in trucks en bussen. Ivan werd al snel uitgenodigd om deel uit te maken van de jury van “International Truck of the Year”, waar hij Denemarken vertegenwoordigde. Daarnaast schreef hij over touringcars, bussen en bustechniek voor de Deense vakvereniging van autocaristen, wat hem toegang gaf tot de jury van “International Bus/Coach of the Year”.

In die afgelopen 35 moet hij honderden voertuigen getest hebben, ontelbare artikels geschreven over uiteenlopende trucks, bussen, cars en bestelwagens, naast motoren en andere technologie. Een aantal van zijn stukken werden vertaald en in heel Europa gepubliceerd. De interesse van Ivan ging vooral uit naar nieuwe ontwikkelingen en nieuwe voertuigen. Zijn technische kennis was uniek onder de vakjournalisten, wat hem een vlotte toegang gaf tot de ontwikkelingskantoren van alle grote merken. Ivan werd gerespecteerd om zijn technische kennis, nieuwsgierigheid. Hij was allergisch aan fouten of onnauwkeurigheden, maar vriendelijk en makkelijk in de omgang.

in 2016 nam hij afscheid van de jury van International Bus & Coach of the Year. In 2018 legde hij zijn pen neer en stapte ook uit International Truck of the Year. Hij leefde tot aan zijn dood in Frederikssund, Sjealand. Hij laat drie kinderen en verschillende kleinkinderen achter en zijn vrouw Annemette. Het hele team van Transporama biedt bij deze hun medeleven aan.

Scroll naar boven