Spring naar content

Solid-state batterijen: met een hoge energiedichtheid, milieuvriendelijk en lange levensduur.

Als alternatief biedt Mercedes-Benz de nieuwe krachtige tweede generatie snelladende NMC-batterijen aan.

Applaus, voor de nieuwe volledig elektrische Mercedes-Benz gelede bus eCitaro G. Optioneel uitgerust met innovatieve solid-state batterijen. Met dit batterijconcept neemt Mercedes-Benz niet alleen in het busbranche, maar ook in de automotive wereldwijd het voortouw.

Solid-state batterijen: met een hoge energiedichtheid, milieuvriendelijk en lange levensduur.

Over het algemeen werden voertuigen met solid-state batterijen pas halverwege dit decennium verwacht. Mercedes-Benz is sneller: de nieuwe eCitaro G is de eerste serie productie stadsbus in zijn categorie, die overal in de wereld worden uitgerust met solid-state batterijen. Ze hebben een zeer hoge energiedichtheid die ongeveer 25 procent groter is dan de komende generatie traditionele lithium-ion batterijen met vloeibaar elektrolyt. Het resultaat is een indrukwekkend energiegehalte van 441 kWh voor de nieuwe eCitaro G. Deze batterijtechnologie is ook vrij van het chemische element kobalt en dus vooral milieuvriendelijk bij de vervaardiging van de componenten.

Vooral de lange levensduur van de solid-state batterijen is opvallend. Daarom is bij de aankoop van een eCitaro met solid-state batterijen een basisgarantie voor de hoogspanningsbatterij voor maximaal 10 jaar of tot 280 MWh energiedoorvoer per batterijcluster standaard.

Alternatief: de nieuwe krachtige tweede generatie snelladende NMC-batterijen

Omdat solid-state batterijen beperkt zijn in hun snellaadcapaciteit, biedt Mercedes-Benz een nieuwe generatie van de eerder gebruikte NMC-batterijen als alternatief. De samenstelling is speciaal geselecteerd om ze geschikt te maken voor hoge laadstromen tijdens hoogvermogen opladen en om het voertuig een groter bereik te geven.

De nieuwe generatie NMC-batterijen heeft een aanzienlijk grotere capaciteit, wat een groter voertuigbereik betekent. Met een capaciteit van ongeveer 33 kWh in plaats van 24 kWh per batterijcluster en het maximum aantal gemonteerde clusters bedraagt de totale capaciteit 396 kWh. NMC batterijen zijn identiek aan de batterijen die momenteel in gebruik zijn en ze hebben dezelfde aansluitingen. Dit betekent dat vervoerders die de huidige eCitaro gebruiken, daadwerkelijk in staat zijn om het bereik van hun voertuigen te vergroten door over te schakelen op de nieuwe batterijen.

Mercedes-Benz zet resoluut zijn weg naar de eMobility van stadsbussen voort: de nieuwe eCitaro G is de eerste volledig elektrische gelede bus met de driepuntige ster. De twee nieuwe batterijversies zullen ook worden gebruikt voor de Mercedes-Benz eCitaro solobus, die in 2018 werd gelanceerd en zijn waarde vele malen heeft bewezen.

Scroll naar boven