Spring naar content

Scania heeft de ambitie om een leidende rol te blijven spelen in de transitie naar een duurzaam transportsysteem. Onderzoeken tonen aan dat het transport met zware vrachtwagens en bussen vóór 2050 fossielvrij kan zijn. Dit is geheel in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en Scania is volledig toegewijd om hierin haar verantwoordelijkheid te nemen. Belangrijk is dat alle stakeholders in de branche hetzelfde pad volgen.

Scania heeft haar doelstellingen, als eerste fabrikant van zware trucks en bussen, aangemeld bij het Science Based Targets initiative (www.sciencebasedtargets.org). Dit is een initiatief van o.a. de Verenigde Naties en het Wereldnatuurfonds en borgt de doelstellingen van bedrijven die daadwerkelijk het verschil willen maken. Intussen zijn deze doelstellingen naadloos verweven in de bedrijfsdoelstellingen van Scania en wordt er, net als de financiële resultaten, verantwoording over afgelegd in het Annual Report.

‘Hernieuwbare brandstoffen en elektrificatie’ is één van de drie pijlers waarmee wij het transport willen verduurzamen. Om de noodzakelijke CO2-reducties te kunnen bereiken zullen we het gebruik van fossiele brandstoffen moeten uitfaseren en overstappen op andere energiebronnen. Synthetische diesel (HVO) en biogas zijn volwaardige alternatieven die de CO2-uitstoot tot 90 á 95% kunnen reduceren. Het grote voordeel van deze oplossingen is dat transportbedrijven geen grote investeringen hoeven te doen in nieuw materieel. HVO kan probleemloos, in elke verhouding, in elke moderne dieselmotor gebruikt worden en voor bio-CNG/bio-LNG geldt hetzelfde met een gasmotor.

Verder zal het vervoer in de binnensteden steeds meer rekening moeten houden met zero-emissie zones. In deze gebieden, waar traditioneel veel mensen wonen, zal de uitstoot van schadelijke stoffen én CO2 tot nul moeten worden teruggebracht. Hierbij is het gebruik van verbrandingsmotoren niet meer mogelijk en zal de transporteur de overstap naar elektrisch maken.

Hiervoor staan twee opties open: volledig batterij-elektrisch of een hybride oplossing met bijvoorbeeld een plug in-hybrid. De eerste oplossing is geschikt voor toepassingen waarbij het voertuig de binnenstad niet of nauwelijks verlaat en relatief weinig kilometers maakt, zoals intensieve winkelbevoorrading of gemeentelijke taken. De plug in-hybrid komt optimaal tot zijn recht bij interstedelijke toepassingen waarbij nog relatief veel snelwegkilometers worden gemaakt en incidenteel de binnenstad – met zero-emissie zone – wordt betreden. Op de snelweg wordt dan, bij voorkeur, HVO gebruikt om de CO2-uitstoot tot 90% te reduceren en in de binnenstad wordt overgeschakeld naar vol-elektrisch met een bereik tot 60 km.

Scania levert voor al deze mogelijkheden een goede oplossing die de transporteur verder kan helpen bij het uitvoeren van zijn transporttaken. Deze oplossingen dragen ook allemaal bij aan het realiseren van de Science Based Targets en het klimaatakkoord van Parijs: het beperken van de opwarming van de aarde en het verzekeren van een duurzame toekomst voor onze kinderen. Dat is het commitment van Scania.

Scroll naar boven