Spring naar content

Van een aandrijfaccu in een stadsbus tot de energieopslag voor trams: het tweede leven van een Mercedes-Benz eCitaro accu

  • 2nd-Life toepassingen van batterijen ondersteunen de positieve milieuprestaties van de eCitaro en verhoogde economische voordelen
  • Lang tweede leven: Aandrijfbatterijen als opslag van een rectivert-onderstation in het project GUW + Hannover
  • Ontwikkeling en implementatie van het energieopslagsysteem door Mercedes-Benz Energy GmbH 

Met de stille, volledig elektrische en lokaal emissievrije Mercedes-Benz eCitaro stadsbus worden steden en stedelijke gebieden een betere plek om te wonen. Bij Daimler Buses zijn het zorgen voor het milieu en spaarzaam zijn met middelen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daimler Buses is daarom partner van het GUW+ modelproject: in een nieuw rectivert-onderstation van ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG is een stationaire energieopslagunit geïmplementeerd die gebruik maakt van het batterijsystemen die eerder in volledig elektrische eCitaro stadsbussen waren geïnstalleerd. Mercedes-Benz Energy GmbH in Kamenz (Saksen) verzorgt de ontwikkeling en implementatie van de 2nd-life gebruiksbatterijen.

Het 2e levensgebruik van batterijen bevordering van de positieve milieuprestaties van de eCitaro

Daimler Buses heeft een holistische kijk op de levenscyclus van bussen en hun batterijsystemen als onderdeel van haar begrip van duurzaamheid. Gustav Tuschen, Head of Development Daimler Buses: “Milieu- en hulpbronnenbehoud is het belangrijkste argument voor onze elektrisch aangedreven stadsbus eCitaro. We hebben het grondig onderzocht: de CO2-voetafdruk is aanzienlijk goedkoper over zijn lange levensduur dan die van conventioneel aangedreven stadsbussen. Het hergebruik van de batterijen verbetert de levenscyclusbalans enorm.”

Holger Elix, Head of Infrastructure bij ÜSTRA licht toe: “De aanschafkosten van elektrische bussen zijn aanzienlijk. Het hergebruik van de batterijen binnen de transportoperatie kan extra terugverdienwegen creëren en zo de elektrificatie van het weggebonden openbaar vervoer verder versnellen.”

Batterijen spelen een sleutelrol in de milieuprestaties van elektrische voertuigen. Elke gebruiker van een smartphone kent het fenomeen: Constant opladen en ontladen legt druk op de batterij, vroeg of laat neemt de capaciteit merkbaar af. Niet anders met volledig elektrische stadsbussen. De gebruiksduur van de accu’s met NMC-technologie in de volledig elektrische Mercedes-Benz eCitaro eindigt na ongeveer vijf tot zes jaar bij een capaciteit van ongeveer 80 procent. Daarna is het vereiste bereik voor stadsbussen niet langer gegarandeerd.

Een lange tweede levensduur: aandrijfaccu’s in gebruik als energieopslageenheid bij een rectivert-onderstation

De levensduur van een accu eindigt echter niet noodzakelijkerwijs na gebruik in een voertuig. Bij stationair gebruik is het meestal nog volledig operationeel – capaciteitsverliezen spelen hier slechts een kleine rol. Na het beoogde gebruik van de batterijen in het voertuig is het mogelijk om nog enkele jaren in het stilstaande toepassing te werken en zo hun economische voordelen en milieubalans uit te breiden. Het GUW+-project is daarom gebaseerd op het hergebruik van batterijen uit elektrische stadsbussen.

Vanaf het vierde kwartaal van 2021 draagt het nieuwe rectictiinctivert-onderstation in Hannover bij aan de levering van de sneltram en elektrische bussen van ÜSTRA. Het energieopslagsysteem dient als buffer voor een efficiënt gebruik van de recuperatie-energie die wordt opgewekt in het kader van lightrailactiviteiten, waardoor belastingspieken kunnen worden compensatie, de exploitatie kan worden voortgezet in geval van netstoringen en de levering van openbare laadinfrastructuur. Het proefopslagsysteem heeft een capaciteit van ongeveer 500 kWh en bestaat uit ongeveer 20 batterijsystemen, die voorheen duizenden kilometers in de eCitaro werden gebruikt voor testritten.

Ontwikkeling en implementatie van het energieopslagsysteem door Mercedes-Benz Energy GmbH

De uitbreiding van een klassiek recticterstation met intelligente functies wordt ontwikkeld en gedemonstreerd in het kader van het gezamenlijke project GUW+, gefinancierd door het Federale Ministerie van Transport en Infrastructuur (BMVI). Naast de consortiumleider ALSTOM Transport Deutschland GmbH, Salzgitter, bestaat het consortium uit de bedrijven Elpro GmbH, Berlin en Motion Control and Power Electronics GmbH, Dresden, Fraunhofer IVI in Dresden en TU Dresden. Daimler Buses ondersteunt het project als associate partner. ÜSTRA AG is een demonstratiepartner in GUW+. Het project, dat in 2019 van start is gegaan, heeft een looptijd van drie jaar.


Meer informatie over het GUW+ project : Concept GUW+ – GUW+ (guwplus.de)

Scroll naar boven