Spring naar content

Renault Trucks in opmars bij Groupe TFM (Transports Fernand Michel)

Renault Trucks verstevigt zijn aanwezigheid in het wagenpark van Transports Fernand Michel (Houdeng-Goegnies). De stadsdistributie-activiteiten worden geoptimaliseerd met de komst van twee nieuwe Renault Trucks Master met grootvolumekast. De trekkervloot krijgt voor het eerst een Renault Trucks over de vloer, met name een T440. Een keuze geïnspireerd door product en dienstverlening.

Michel Logistics en Transports Fernand Michel gaan samen door het leven onder de vlag van Groupe TFM, een familiebedrijf dat ondertussen wordt gerund door de vijfde generatie. De onderneming is gespecialiseerd in logistieke dienstverlening, transport, stukgoed en distributie en levert deze prestaties in de Benelux en Frankrijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Groupe TFM naast de hoofdzetel aan de Gare Autoroutière in Houdeng-Goegnies, ook beschikt over hubs in Vlaanderen en nauw samenwerkt met partners in Luxemburg, Nederland en Frankrijk. “Van colli’s tot volle ladingen en palletvervoer: wij transporteren tal van goederen in zeer uiteenlopende formaten,” vertelt Didier Michel, CEO van Groupe TFM. “Dankzij onze uitgebreide dienstverlening en polyvalent wagenpark kunnen we zowel general cargo aan als vervoer onder gecontroleerde temperatuur en ADR, waaronder het tankvervoer van cryogene gassen als argon, stikstof en medische en industriële zuurstof.”

Een weloverwogen keuze

Om al deze opdrachten tot een goed einde te brengen, doet de Henegouwse transporteur een beroep op een wagenpark van 280 voertuigen. Deze vloot kreeg onlangs het gezelschap van drie nieuwe voertuigen van Renault Trucks. “We maken al enkele jaren gebruik van de Renault Trucks Master. Dankzij de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding raakten we overtuigd om ons engagement ten aanzien van Renault nog te verstevigen. Dit heeft zich vertaald in de aankoop van twee nieuwe Renault Master chassis cabine met grootvolumekast. Ze krijgen een sleutelrol in onze activiteit want ze worden ingeschakeld voor leveringen in stadscentra, waar vrachtwagens niet zijn toegelaten.

Een bijkomend voordeel is dat ze bestuurd kunnen worden door chauffeurs met een rijbewijs B en dat we met die voertuigen over een nuttig laadvermogen van 1,5 ton beschikken in de uitvoering met kast en laadbrug. Onze derde aankoop is een Renault Trucks T440 en dat is meteen een première voor onze trekkervloot!”

De intrede van het zwaardere gamma van Renault Trucks in het wagenpark van de transporteur, kwam er na een reeks van vergelijkende testritten. De resultaten waren overtuigend en dat was voor de onderneming uit Houdeng-Goegnies het signaal om de banden met Marc Buisseret, zaakvoerder van Renault Trucks-concessiehouder Marthitrucks, nog iets steviger aan te halen. “Aangezien we buren zijn in de economische activiteitenzone Garocentre Nord, genieten we in eerste instantie al van de nabijheid van de garage. Maar naast dit geografisch voordeel, zijn we bij deze partner ook verzekerd van een optimale, bekwame, flexibele en aangename service. In die mate zelfs dat Renault Trucks nu ook deel uitmaakt van ons testprogramma in het kader van de uitbreiding en vernieuwing van onze vrachtwagenvloot.”

De toekomst voorbereiden

Nog een première voor Groupe TFM: deze aankopen werden afgerond in samenwerking met Renault Trucks Financial Services, die zowel de financiering, het onderhoud als full service herstellingen omvatten. Deze integrale dekking is zeer belangrijk voor Didier Michel omdat de mobiliteit van zijn vloot een prioriteit is. De onuitputtelijke technologische evoluties van de voertuigen maken het hem immers niet meer mogelijk om voldoende geschoold personeel in dienst te nemen die aan alle merken kan werken. De opkomende alternatieve aandrijvingen hebben deze realiteit nog meer versterkt.

“In de nabije toekomst zullen onze transport- en distributieactiviteiten ervoor zorgen dat we moeten overschakelen op groenere transportmiddelen. Het is precies daarom dat we zoveel interesse tonen in hybride oplossingen, die we binnenkort zullen uittesten.”

Dit is meteen een leuke uitdaging voor Renault Trucks, dat ondertussen zijn strepen al lang heeft verdiend op het vlak van alternatieve aandrijvingen. De hybride versie van de Premium van 19 ton, met zowel een diesel- als een elektromotor, rijdt nu al enkele maanden rond op de Europese wegen. Tegen het einde van dit jaar zal de Master H2-Tech met brandstofcellen zijn intrede doen op de markt. Dit voertuig zal leverbaar zijn in de versies Van (12 m³) en chassis cabine (19 m³).

Scroll naar boven