Spring naar content

Altrea Logistics: “Tot 10% minder brandstof met I-Save van Volvo Trucks”

Altrea Logistics heeft opnieuw 78 Volvo Trucks FH I-Save trekkers besteld, waarvan 46 al werden geleverd. De meeste gaan naar dochteronderneming Transport M. Depaire, maar ook de andere onderdelen van de groep zetten ze in. Depaire is een klant van het eerste uur van de I-Save en heeft al 40 exemplaren op de baan. De bijzonder overtuigende verbruikscijfers spoorden de groep uit Pelt (Limburg) aan om meer van deze zuinige trucks aan te schaffen.

De eerste kennismaking van Altrea Logistics met de Volvo Trucks I-Save trekkers gebeurde inderdaad via Transport M. Depaire, dat sinds 2018 deel uitmaakt van de Limburgse groep. De specialist in staalvervoer uit Mollem-Asse is al lang een trouwe Volvo-klant. Door enkele jaren geleden te kiezen voor FH-trekkers van 460 pk in plaats van 420 pk, realiseerde het al een flinke vermindering van het brandstofverbruik. “Sinds we de Volvo FH I-Save – eveneens van 460 pk – inzetten, daalde het verbruik verder met 6 tot 10%, afhankelijk van de inzet”, zegt Roel Smets, CEO en hoofdaandeelhouder van Altrea Logistics. 

I-Save bestaat uit verschillende brandstofbesparende oplossingen, waarvan de Volvo D13TC-motor de belangrijkste is. De 13-liter motor met Turbo Compound-technologie, die begin 2019 werd geïntroduceerd, is de zuinigste motor van Volvo tot nu toe. “Zeker met de torenhoge dieselprijzen die we vandaag kennen, is de I-Save een uitstekende manier om de brandstofkosten te verlagen. Dankzij het forse lagere verbruik vermindert overigens ook de CO2 -uitstoot”, zegt Reginald Malfroot, directeur van Volvo-dealer Nebim België.

“Toen we de FH met I-Save turbocompound motor in gebruik namen, viel het sterk verbeterde verbruik meteen op. Hun gemiddeld verbruik is 25 à 27 l/100 km, tegenover 27 à 29 l/100 km met de oudere motoren. Een prachtige prestatie als je weet dat onze wagens regelmatig met veel gewicht rondrijden. Met het nieuwste model FH uitgerust met I-Save is het verbruik nu zelfs nog iets verbeterd, maar deze trekkers zijn nog te recent in de vloot opgenomen om er een exact cijfer op te plakken”, legt Roel Smets uit.

Ook bij andere filialen

Altrea Logistics, geboren uit Alders Transport (staalvervoer) en Alders Bulk Logistics (droge bulk), is een van de snelst groeiende transport- en logistiekbedrijven in België dankzij een beleid gericht op organische groei, diversificatie en acquisities. De jongste jaren namen Roel Smets en medeaandeelhouder Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) verschillende specialisten over: Transport M. Depaire (internationaal staalvervoer), Haesaerts Intermodal (Intermodaal vervoer van chemische vloeistoffen op lange afstand), Transport Vandenbroeck (ADR-stukgoed en distributie voor de chemie) en Trafuco (tankwagenvervoer en distributie van verpakte ADR-producten).

“Dankzij de prima resultaten die we bij Transport Depaire boekten, doen de I-Save trekkers ook bij die verschillende filialen hun intrede”, benadrukt Roel Smets. Vijf exemplaren zijn nu al in dienst bij Vandenbroeck in Herent en 15 bij Trafuco  in Schelle.

Chauffeurs blij met het comfort

De bedrijfsleider looft de recentste versie van de FH met I-Save overigens niet alleen om het lage verbruik. “De chauffeurs zijn ook zeer te spreken over het comfort, dat nog beter is dan bij de vorige generatie. Zeker de mega trekkers met lucht geveerde vooras rijden zeer zacht. De geluidsisolatie in de cabine is veel beter en er zijn veel minder rij-, rol- en windgeluiden tijdens het rijden”.

“Het vernieuwde dashboard valt ook zeer goed in de smaak, met een knap digitaal en aanpasbaar instrumentarium en een nieuw touchscreen voor de bediening van de radio, de telefoon enzovoort. De knoppen voor de bediening van de airco en de chauffage alsook die van de versnellingsbak zijn vernieuwd. De gebruikte materialen voor de stoelen – die nu deels in leder zijn- zorgen eveneens voor een mooiere afwerking. Het kwaliteitsgevoel van de vernieuwde cabines is dan ook top”, voegt Roel Smets toe.

Betere nachtrust

De chauffeurs zijn ook zeer blij met het bed in de nieuwe FH en met de I-Park Cool standairco, zegt hij. “Het matras is dikker en beter, en het bed kan nu ook langs een kant deels omhoog geklapt worden. De nachtairco maakt gebruik van alle verluchtingskanalen van de cabine zodat de koele lucht verdeeld wordt over de ganse ruimte. Transport Depaire heeft deze airco al ruim drie jaar standaard op de wagens: de trucks rijden regelmatig naar het zuiden van Frankrijk. Met de soms grote hittes daar is de I-Park Cool zeker geen overbodige luxe, want zo garanderen we een goede nachtrust van de chauffeur”.

Scroll naar boven