Spring naar content

IAA Transportation 2022: MAN geeft vorm aan de toekomst

De decarbonisering van het vrachtvervoer, de digitalisering van de logistiek en het toenemende tekort aan vrachtwagenchauffeurs vormen fundamentele uitdagingen voor transportbedrijven. Op de IAA Transportation 2022 zal MAN Truck & Bus een antwoord bieden op deze kwesties en de transitie vormgeven: dankzij conventionele producten met een nog lager verbruik, een nog aantrekkelijkere en comfortabelere werkplek voor chauffeurs en nog meer innovatieve digitale diensten; maar ook met het CO2-vrije en intelligent genetwerkte transport van de toekomst met de ontwikkeling van autonome voertuigen en de marktlancering van de zuiver elektrische serievrachtwagen in 2024, die MAN in Hannover voor het eerst aan een groot publiek voorstelt als salonpremière en bijna productierijp prototype. Met een dagelijks rijbereik tot 800 kilometer en compatibiliteit met megawattladers zal de nieuwe eTruck niet alleen het langeafstandstransport elektrificeren, maar ook alle klassieke transportsegmenten van de huidige dieselvrachtwagens. En doordat hij naast de conventionele vrachtwagens op een standaard productielijn wordt gebouwd, wordt de omschakeling van diesel naar elektrisch bijzonder flexibel. Voeg daar nog uitgebreid advies over elektrische mobiliteit en laadinfrastructuur aan toe en MAN maakt het voor transportbedrijven een stuk eenvoudiger om over te schakelen op CO2- vrije aandrijvingen. 

  • IAA 2022: MAN geeft vorm aan de transitie van dieselvrachtwagens naar CO2-vrije klimaatvriendelijke en intelligente transportoplossingen 
  • Nieuwe MAN D26-motor met extra vermogen en koppel en aerodynamische update dringen het brandstofverbruik met nog eens 4 procent terug 
  • Nieuwe Lion S-uitrustingspakketten voor MAN TGX en TGS nog exclusiever en bestuurdersgerichter 

De evolutie naar duurzame, klimaatneutrale mobiliteit gaat steeds sneller, ook en vooral in de transportsector. Op de IAA Bedrijfsvoertuigen in Hal 12, Stand C20, focust MAN zich dan ook op de drie megatrends die deze verandering bewerkstelligen: nuluitstoot voor een CO2-vrij goederentransport over de weg, digitalisering voor de optimale integratie van vrachtwagens in transportprocessen, en autonoom rijden voor meer veiligheid en efficiëntie, een optimaal gebruik van het schaarse rijpersoneel en de intelligente klimaatvriendelijke combinatie van diverse transportmodi. Actief vormgeven aan deze transformatie betekent echter ook blijven innoveren met conventionele producten. “Met een nog lager brandstofverbruik, een nog sterkere focus op de behoeften van de bestuurder en nuttige digitale diensten zoals automatische betalingen bij tankstations, vereenvoudigen we de dagelijkse activiteiten van onze klanten. We maken onze productie flexibeler en bouwen onze toekomstige zware eTruck op dezelfde productielijn als onze conventionele voertuigen, zodat we onze klanten naar wens geëlektrificeerde of dieselaangedreven vrachtwagens kunnen aanbieden. Onze nieuwe eTruck zal alle toepassingsgebieden bestrijken wanneer de productie van start gaat, of het nu gaat om de regionale distributie van biologische melk of het langeafstandstransport van groen staal. We begeleiden onze klanten zo goed mogelijk bij hun overstap naar de elektrische mobiliteit en steunen daarvoor op onze jarenlange ervaring met elektrische bussen en bestelwagens, en met de elektrische eTGM voor distributietransport,” aldus Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, tijdens zijn toelichting over de aanpak van de constructeur op zijn weg naar duurzaam, klimaatneutraal transport. 

MAN eTruck 

De focus van de salonvoorstelling van MAN ligt op het bijna productierijpe prototype van de nieuwe MAN eTruck, die vanaf 2024 in gebruik zal worden genomen bij de eerste klanten. Een bijzonder technisch kenmerk van de baanbrekende elektrische Leeuw is dat hij voorbereid is voor toekomstige megawattladers: met zijn hoge oplaadcapaciteiten en korte oplaadtijden leent de elektrische vrachtwagen zich perfect voor zwaar langeaf- standstransport met een dagelijks rijbereik van 600 tot 800 kilometer, en later zelfs 1.000 kilometer. Samen met hun lage gebruikskosten en de beste ener- giebalans bieden batterijaangedreven elektrische voertuigen de meest geschikte technologie voor de toekomstige CO2-vrije bedrijfsvoertuigparken. Wat de keuze aan mogelijke toepassingen en koetswerkconcepten betreft moet de toekomstige MAN eTruck op geen enkele manier onderdoen voor de huidige dieselvrachtwagen: hij zal zich even goed lenen voor CO2-vrij langeafstandstransport van gekoelde voeding als voor stille en emissievrije afvalomhaling in de stad of zuiver elektrisch materiaaltransport naar bouwterreinen. 

Emissievrij: holistische benadering van de transitie naar elektrisch rijden 

Voor een succesvolle vlootconversie van diesel naar elektrisch is een holistische analyse van de klantenbehoeften noodzakelijk, en dat lang voordat de elektrische vrachtwagen wordt aangekocht. Om die reden stelt MAN voor het eerst MAN eMobility Consulting voor op de IAA. Dat geeft toekomstige ko- pers van elektrische vrachtwagens niet alleen advies over het voertuig, maar heeft ook aandacht voor klantspecifieke bedrijfsomstandigheden zoals kos- tenoptimalisering, routeanalyse, fleetoptimalisering en, op basis daarvan, het nodige advies over de laadinfrastructuur. Digitale tools zoals de nieuwe MAN eReadyCheck, die klanten vanaf de IAA kunnen gebruiken om te controleren hoe ze hun leveringsroutes zuiver elektrisch kunnen rijden, of de MAN eManager, waarmee fleetmanagers de belangrijke laadinformatie van alle vrachtwagens in de vloot in de gaten kunnen houden, bieden hier ondersteuning. Ze maken deel uit van de eSolutions die MAN Transport Solutions op de beurs voorstelt en die ook diverse partners op het gebied van laadinfrastructuur zullen omvatten. 

Digitalisering: handige hulpmiddelen voor de dagelijkse transportactiviteiten 

Op het vlak van digitalisering geeft MAN op de IAA een overzicht van het al uitgebreide gamma digitale diensten en blikt de constructeur vooruit op toekomstige digitale diensten. Met MAN Now kan het kaartmateriaal voor de navigatie al worden bijgewerkt en kunnen rijfuncties zoals MAN EfficientCruise of missiespecifieke rijprogramma’s ‘over the air’ naar het voertuig worden geüpload. 

Met het digitale onderhoudsbeheersysteem MAN ServiceCare kunnen interventies in de werkplaats snel en eenvoudig worden uitgevoerd. MAN Perform, het online-systeem voor efficiëntiebewaking, verzekert dan weer dat de vrachtwagen steeds zuinig rijdt. Op de IAA presenteert MAN voor het eerst ook een nieuw digitaal betaalsysteem, waardoor chauffeurs veel makkelijker kunnen betalen in het tankstation en fleetbeheerders de brandstofkosten eenvoudiger kunnen bijhouden. 

Automatisering: naar autonoom ‘hub-to-hub’-transport 

Naast de CO2-vrije aandrijving is ook autonoom rijden een essentiële hef- boom voor de transformatie naar duurzaam goederenvervoer. De voordelen: minder ongevallen door menselijke fouten, meer flexibiliteit en efficiëntie door vervoersprocessen los te koppelen van de wettelijke rij- en rusttijden, en minder onaantrekkelijke rijtaken over lange afstanden ten gunste van meer veeleisende en gevarieerde rijactiviteiten in het stads- en streekvervoer voor de weinige nog beschikbare chauffeurs. 

Op de IAA geeft MAN via diverse lopende praktische projecten uitleg over de voortdurende ontwikkeling van autonoom rijden op afgesloten terreinen tot volledig autonoom rijden op de snelweg tussen logistieke knooppunten: Het ANITA-project ontwikkelt de autonome levering en ophaling van containers in een overslagterminal voor weg en spoor van partner Deutsche Bahn, waardoor het overslagproces, en dus klimaatvriendelijk gecombineerd ver- voer, de prestaties aanzienlijk zou moeten verbeteren. Het ATLAS-L4- project werkt daarentegen al aan de concrete implementatie van autonoom ‘hub-to-hub’-transport, aangezien dit sinds 2022 mogelijk is door de wet op autonoom rijden. Eind 2024 zal de Atlas-L4 als eerste vrachtwagen autonoom over een Duitse snelweg rijden. 

Brandstofbesparing: tot 4% minder verbruik met meer vermogen 

Met de klassieke dieselaandrijving brengt MAN een nieuwe editie van de D26-motor naar de IAA. De vele motorverbeteringen maken dat de allroun- der voor langeafstandstransport, zware distributietoepassingen en bouwtransport tot 3 procent minder brandstof verbruikt dan de huidige versie, die al erg zuinig is, en dat terwijl het koppel en vermogen voor alle prestatievarianten met 50 Nm respectievelijk 10 pk stegen. Bijkomende besparingen voor langeafstandstransport worden mogelijk gemaakt door nieuwe aerodynamische ingrepen voor de MAN TGX, die de luchtweerstand verder verminderen wanneer de lucht rond de bestuurderscabine stroomt, en met uitbreidingen die de overgang van de luchtstroom naar de aanhangwagen verbeteren: samen met de motoringrepen resulteert dit in een brandstofbesparing tot 4 procent in het langeafstandsverkeer. 

Focus op de bestuurder: nieuwe Individual Lion S-uitrusting 

Speciaal voor de IAA Transportation 2022 voegt MAN ook nog meer emotie toe aan zijn bestaande productgamma: de exclusieve topuitvoering ‘Individual Lion S’, die populair is bij zowel bestuurders als ondernemers en die onlangs een Red Dot won in de Red Dot Design Awards, zal vanaf de IAA ook verkrijgbaar zijn voor de MAN TGS-reeks en ondergaat tegelijk tal van innovaties: het speciale kleurdesign omvat voortaan ook de camera-armen van het MAN OptiView-spiegelvervangingssysteem, waarmee de bestuurder niet langer met dode hoeken kampt en de verkeerssituatie en andere weggebruikers beter ziet. Ook werden er nieuwe visuele accenten toegevoegd aan de typische rode designelementen voor interieur en exterieur. Zo worden de aerodomes op de flanken van de lange cabines voortaan geaccentueerd met zwarte of rode kleurelementen en is er ook een aantrekkelijk zwart optiepakket. 

Scroll naar boven