Spring naar content

Van of the Year 2023 : Volkswagen ID. Buzz

Op maandag 19 september werd tijdens een plechtigheid aan de vooravond van de IAA in Hannover de nieuwe “Van of the Year” voor 2023 kenbaar gemaakt door juryvoorzitter Jarlath Sweeny. Die titel wordt jaarlijks tooegekend door een jury van 24 Europese journalisten (één per land) die elk maximaal 12 punten mogen toekennen, waarvan ten hoogste 7 aan één kandidaat. 

De kandidaten waren dit jaar allemaal elektrisch aangedreven bestelwagens, met name de Fiat Doblo en E-Doblo, de Scudo en E-Scudo, de Renault Kangoo E-Tech, de Nissan Townstar EV en de Mercedes-Benz e-Citan, de Ford E-Transit en de VW ID.Buzz. De Renault, Nissan en Mercedes streden samen om de titel – het gaat namelijk om bijna identieke voertuigen die uit dezelfde fabriek in Maubeuge komen – maar dat mocht niet baten, zij strandden op de derde plaats met 65 punten. Dat de Ford E-Transit hoog zou scoren was verwacht, van de grote elektrische bestelwagens die intussen reeds op onze wegen rondrijden wordt hij door de meeste juryleden beschouwd als het beste compromis op het vlak van prijs, bruikbaarheid en autonomie. Hij sprokkelde 100 punten bijeen. Hij werd met een relatief klein verschil geklopt door de laatste nieuwkomer op de markt, de Volkswagen ID.Buzz, die 110 punten verzamelde. De jury nam enkel de gesloten bestelwagen in overweging uiteraard. Er bestaat immers ook een heel aantrekkelijke personenwagen-versie of “busje” van. 

Het zat er aan te komen natuurlijk. Al voor enkele jaren toonde Volkswagen een kleine minibus die was geïnspireerd op de fameuze Samba-bus uit de jaren ’50. Het ontwerp evolueerde en werd regelmatig getoond en tegelijk werden de plannen concreter. Intussen is de productie opgestart en het resultaat mag gezien worden. De ID.Buzz is een bestelwagen die helemaal anders is dan wat de concurrentie aanbiedt. De link met het verleden is duidelijk aanwezig maar tegelijk is de nieuwe Volkswagen hypermodern. Hij kan ook rekenen op de sympathie van het publiek, nooit kregen we tijdens een testrit meer opgestoken duimen. Goed dus voor het imago van het bedrijf dat hiermee bij de klanten komt. Onze testwagen was uitgerust met de zwaarste batterij, maar hij komt hiermee 450 km ver “met de vingers in de neus”, ook dat is nooit gezien voor een elektrische bestelwagen. En het moet gezegd, de ID.Buzz rijdt bijzonder aangenaam en heeft een mooie uitrusting. Een verdiende winnaar dus, en echt onverwacht kunnen we deze overwinning ook niet noemen. 

Scroll naar boven