Spring naar content

MERCEDES-BENZ TRUCKS’ eACTROS LONGHAUL WINT 2023 TRUCK INNOVATION AWARD

Mercedes-Benz eActros LongHaul

Mercedes-Benz Trucks eActros LongHaul – een conceptprototype voor zwaar langeafstandstransport – heeft de 2023 Truck Innovation Award gewonnen.

De prestigieuze prijs werd overhandigd aan Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks, tijdens de persdag van de IAA Transportation in het Duitse Hannover.

De Truck Innovation Award – een erkenning van de enorme technologische veranderingen en energietransitie binnen de automobielsector – is toegekend door de jury van de International Truck of the Year (IToY). Deze groep bestaat uit 25 bedrijfswagenredacteuren en senior journalisten die de belangrijkste truckmagazines uit Europa en Zuid-Afrika vertegenwoordigen.

Met 112 stemmen won de batterij-elektrische vrachtwagen (BEV) van Mercedes-Benz Trucks het van ZF eTrailer, de volledig elektrische Volta Trucks Zero-serie en de brandstofcelvoertuigen van Faun Enginius voor gemeentelijke taken.

De IToY-journalisten prezen de geavanceerde kenmerken van de eActros LongHaul, die gebruik maakt van snellaadbare lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP) met een lange levensduur, en de snelheid van het O&O-proces van Mercedes-Benz Trucks. De eActros LongHaul, die in 2020 voor het eerst werd aangekondigd, wordt namelijk al intensief getest, komt dit jaar op de openbare weg en de bijna-productieprototypes gaan in 2023 naar de klanten voor tests in de praktijk.

De ITOY-journalisten waardeerden ook de compacte afmetingen van de trekker, die binnen een wielbasis van 4 meter plaats biedt aan drie batterijpakketten met een totale geïnstalleerde capaciteit van meer dan 600 kWh en twee elektromotoren, als onderdeel van een nieuwe e-as, met een continu vermogen van 400 kW.

De voorzitter van de jury, Gianenrico Griffini, vatte de stemming van de jury samen: “De Mercedes-Benz eActros LongHaul opent een nieuw hoofdstuk in de richting van e-mobiliteit. Het is het bewijs dat de overgang naar CO2-neutraal langeafstandstransport een haalbaar doel is, dat steunt op hightech oplossingen en voortdurende O&O-inspanningen.”

Volgens de IToY-regels moet een genomineerde Truck Innovation Award een technologisch geavanceerd voertuig zijn met een brutogewicht van meer dan 3,5 ton, uitgerust met een alternatieve aandrijflijn of een alternatief brandstofsysteem. Verder moet het voertuig beschikken over specifieke hightechoplossingen op het gebied van connectiviteit (semi- of volledig autonome rijsystemen), platooning of geavanceerde ondersteunende diensten zoals diagnose op afstand.

Scroll naar boven