Spring naar content

Elektrische mobiliteit: RENAULT TRUCKS E-Tech T en C beschikbaar in voorbestelling

Renault Trucks kondigt de opening aan van de voorbestellingen van de Renault Trucks E-Tech T en C, respectievelijk voor het regionaal vervoer en voor de stedelijke bouwsector. Deze nieuwe elektrische vrachtwagens van 44 ton zullen gebouwd worden in de fabriek van de constructeur in Bourg-en-Bresse.

De Renault Trucks E-Tech T en C zijn voortaan in voorbestelling beschikbaar bij de Renault Trucks-filialen in Europa. Transporteurs die een elektrisch voertuig uit het zware gamma van de constructeur willen kopen, kunnen nu al de eerste productieslots reserveren. De productie van de Renault Trucks E-Tech T en C zal eind 2023 starten in Bourg-en-Bresse.

  • Een ruime keuze aan elektromotoren en batterijen

Om te voldoen aan de talrijke vereisten van het regionaal vervoer en de stedelijke bouwsector kunnen de Renault Trucks E-Tech T en C worden besteld met twee of drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW. 

Er is een ruime keuze aan tractiebatterijen, want de Renault Trucks E-Tech T en C zijn uitgerust met vier tot zes packs lithiumionbatterijen met een vermogen van 180 tot 540 kWh. De batterijen kunnen met een wisselstroom (AC) tot 43 kW volledig opgeladen worden, of met een gelijkstroom (DC) tot 250 kW. Met één laadbeurt kunnen deze trucks tot 300 km afleggen. En met een tussentijdse snelle laadbeurt (250 kW) van een uur kan die afstand tot 500 km verhoogd worden. 

De cellen en modules van de batterijen worden geleverd door Samsung SDI en geassembleerd in Gent, België, in een fabriek van de Volvo Group, waar Renault Trucks deel van uitmaakt.

  • Drie types krachtafnemers (PTO) en een ruim gamma wielbasissen 

Om zich gemakkelijk aan elk carrosserietype en dus aan elke toepassing aan te passen, kunnen de Renault Trucks E-Tech T en C met drie types krachtafnemers (PTO Power Take Off) uitgerust worden: elektrisch, elektromechanisch of op de versnellingsbak. 

De Renault Trucks E-Tech T en C, met een maximaal toegelaten rijgewicht van 44 ton, kunnen worden besteld als 4×2- en 6×2-trekker, met diepe cabine en een wielbasis van 3.900 mm. In de bakwagen zijn ze beschikbaar als 4×2-, 6×2- en 8×4 tridem-versie, met korte of diepe cabine en elf wielbasissen van 3.900 tot 6.700 mm.

  • Een aangepast dienstenaanbod voor optimale prestaties

Voor een serene exploitatie en optimale prestaties zijn de Renault Trucks E-Tech T en C uitgerust met een volledig gamma diensten. Zo beschikken ze over een predictief onderhoudscontract ‘Start & Drive Predict’, dat het mogelijk maakt om de gezondheid van de batterijen en slijtageonderdelen op te volgen, onverwachte stilstand van de wagen te voorkomen en onderhoudsinterventies te groeperen en te optimaliseren. De Renault Trucks E-Tech T en C zijn compatibel met Optifleet, een software voor fleetbeheer die het mogelijk maakt om rondes te plannen, opdrachten toe te wijzen aan bestuurders op afstand, klanten te informeren over het tijdstip van levering of de laadtoestand van de batterijen in real time op te volgen om het energieverbruik te optimaliseren. Renault Trucks Financial Services biedt  bovendien een ruime keuze aan financierings-  en verzekerings-oplossingen op maat van de transportbehoefte.

De Renault Trucks E-Tech T en C maken integraal deel uit van een volledig ecosysteem voor koolstofvrij transport dat door de constructeur wordt aangeboden en dat concreet vorm krijgt in een begeleiding op maat van de transporteurs bij hun energietransitie, van de studie en analyse van de behoeften tot de opvolging van de implementatie en het gebruik. Deze volledige studie omvat bijvoorbeeld de tool ‘Range simulator’, waarmee de experts van Renault Trucks het verbruik van het voertuig zo dicht mogelijk bij het werkelijke gebruik analyseren, rekening houdend met het gps-tracé van de ronde, het weer, de evolutie van het nuttig laadvermogen en het gebruik van hulpmiddelen. Dankzij de resultaten van deze simulatie kan Renault Trucks de transporteur het juiste rijbereik bieden voor zijn elektrische vrachtwagen.

Scroll naar boven