Spring naar content

Coca-Cola doet lokale leveringen voortaan met 30 elektrische Renault Trucks

Vanaf vandaag zullen de eerste vier Renault Trucks (E-tech D en D Wide) al rijden in de regio Antwerpen en de komende maanden zullen er telkens meer vrachtwagens bijkomen voor onze andere productie- en distributiesites van Gent en Chaudfontaine in België. “De meeste van onze leveringen gebeuren heel lokaal aan supermarkten en bedrijven rondom onze sites, op routes van gemiddeld 150 km per dag”, legt An Vermeulen uit. “Hiervoor kunnen we dus perfect overschakelen op elektrische voertuigen, wat een totale investering betekent van zo’n 7 miljoen euro. Zo willen we onze Belgische business op lokaal niveau op de langere termijn verder organiseren op een duurzame manier.”

Het type elektrische vrachtwagens van Renault Trucks dat door Coca-Cola gekozen werd, kan dagelijks een afstand afleggen van ongeveer 200 km, wat ruim voldoende is om ongeveer 40% van de huidige leveringsroutes van de lokale CCEP-sites elektrisch te doen. Voor elke vrachtwagen is dan ook een laadpaal voorzien op de site waarmee ze ‘s nachts 100% opgeladen kunnen worden. Deze laadpalen worden uitsluitend met 100% groene energie bevoorraad, onder meer via eigen energieopwekking op de sites.

Om de optimale trucks en laadomstandigheden voor het specifieke lokale gebruik te verzekeren, werkte Coca-Cola nauw samen met Renault Trucks. “We analyseerden nauwgezet de logistieke data van Coca-Cola, maakten realistische simulaties van de routes en deden reële testen waarbij we rekening hielden met het energieverbruik én het comfort en de veiligheid van de bestuurders”, legt Siegfried Van Brabandt, algemeen directeur van Renault Trucks Belux uit. “De trucks zijn daarom ook uitgerust met een 360° camerasysteem dat een dode hoek vermijdt, een luidspreker om voetgangers en fietsers te waarschuwen en een gedeeltelijk glazen doorkijkdeur aan de passagierskant voor optimaal zicht.”

De 30 elektrische trucks dit jaar zijn slechts een eerste stap voor CCEP. “We zullen stap voor stap blijven opschalen naar een duurzamer vrachtwagenpark. Hiervoor volgen we nauwgezet verdere ontwikkelingen voor de toekomst met betrekking tot langere rijafstanden, autonomie en zwaardere ladingen”, aldus An Vermeulen.

CCEP kijkt dan ook samen met Renault Trucks naar de toekomst. “Wij zijn de partner van onze klanten voor het CO2-vrij maken van hun vloot. We bouwen hiervoor de juiste oplossing op maat. Zowel van de voertuigen zelf als van de diensten. En we begeleiden hen ook bij het gebruik van hun elektrische trucks. We breiden ons elektrische gamma dan ook verder uit: vanaf volgend jaar zullen we trekkers commercialiseren die met hun opleggers grotere hoeveelheden goederen over een langere afstand kunnen transporteren met 1 laadbeurt”, geeft Siegfried Van Brabandt aan. “Daarnaast zetten we samen met de Volvo Group, waarvan we deel uitmaken, via strategische partnerships in op het verder uitrollen van publieke laadinfrastructuur in Europa. Dit decennium kondigt zich dus erg uitdagend aan binnen onze sector en we zijn blij dat we hier samen met partners als Coca-Cola aan kunnen werken.”

De omschakeling naar elektrisch transport is een belangrijke lokale stap voor Coca-Cola Europacific Partners in de ambitie naar CO2-neutraliteit. “We blijven steeds inzetten op onze langetermijndoestellingen om onze CO2-uitstoot te verkleinen. Dit doen we op verschillende vlakken: we verminderen onze verpakkingen waar mogelijk omdat dit liefst 40% van onze voetafdruk vertegenwoordigt, zijn sinds vorig jaar overgeschakeld op plastic flessen gemaakt uit 100% gerecycleerd materiaal in al onze flesjes in België2 waarmee we 70%3minder uitstoot bekomen en hebben onze site van Chaudfontaine volledig CO2-neutraal gemaakt. Met al deze acties willen we op een duurzame manier blijven groeien samen met onze partners en klanten. En zo ook een bijdrage leveren aan het behalen van de doelstellingen uit ons duurzaamheidsactieplan”, besluit An Vermeulen.

Scroll naar boven