Spring naar content

De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter: 475 kilometer van Stuttgart naar München en terug op slechts één acculading


Een preproductiemodel van de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter heeft op 19 oktober 2022 een bijzondere testrit voltooid: op slechts één acculading en zonder bijladen reed de bestelwagen van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart naar de luchthaven van München en weer terug. Dit komt overeen met een afstand van 475 kilometer, met een gemiddeld stroomverbruik van 21,9 kWh per 100 kilometer. En dat ondanks het feit dat de route uiterst veeleisend was qua energieverbruik door het grote aandeel snelwegen en het heuvelachtige landschap in de Zwabische Jura. De conclusie van de proefrit: de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter overtuigt op alle fronten.

De eSprinter komt op de markt met drie verschillende batterijgroottes. Voor de testrit werd een preproductiemodel met de grootste van de drie varianten geselecteerd. Met het oog op een praktische voertuigconfiguratie voor KEP-gebruik (koeriers-, express- en pakketdienst) werd een verlengde eSprinter met een hoog dak geselecteerd om te demonstreren dat hij de lat hoog legt qua efficiëntie. Tal van configuratiemogelijkheden en een hoog laadvermogen in combinatie met een grote actieradius maken van de eSprinter één van de meest flexibele grote elektrische bestelwagens ter wereld.

De testrit 
De verbruiksmeting vond plaats op 19 oktober 2022. Om realistische omstandigheden te creëren voor een expresslevering tussen Stuttgart en München werd de rit niet op een afgesloten testbaan afgelegd, laat staan op een rollenbank, maar in binnenstedelijk verkeer en op provinciale wegen en snelwegen. Ook de route werd niet geoptimaliseerd. Zo werd bijvoorbeeld de Zwabische Jura met zijn steile hellingen bewust in de route gelaten. Een inspecteur van TÜV Süd zat gedurende de gehele testrit naast de testrijder van Mercedes-Benz op de bijrijdersstoel. De neutrale testorganisatie TÜV Süd bevestigde dat het verbruik van 21,9 kWh per 100 kilometer dat tijdens deze testrit van Stuttgart naar München en terug volgens het combi-instrument werd bereikt op één acculading en dat de bestelwagen voldeed aan de normen.

De route 
Om een realistische gebruikstoepassing in de KEP-branche na te bootsen, voerde de rit vanaf het Mercedes-Benz Museum direct bij de Mercedes-Benz fabriek in Untertürkheim over de B10 richting Göppingen en verder naar Ulm. Daar reed de testrijder de snelweg op. De route leidde zowel over de A8 als over de A99 naar het vliegveld van München. Daarna voerde de rit verder over de snelweg terug richting Stuttgart, waar vanaf het knooppunt Wendlinger Kreuz de reis via de B313 en de B10 weer naar het Mercedes-Benz Museum leidde. De lengte van de route bedroeg 475 kilometer, met het laagste deel op 210 meter boven zeeniveau en het hoogste op 785 meter boven zeeniveau. Bij aankomst gaf het combi-instrument een resterende actieradius aan van circa 20 kilometer. 

De nieuwe eSprinter 
Met de nieuwe eSprinter geeft Mercedes-Benz Vans op consequente wijze invulling aan zijn elektrificatiestrategie en onderstreept het zijn claim ‘Lead in Electric Drive’. De eisen werden gedefinieerd in nauwe samenwerking met de klanten: met drie batterijversies en verschillende carrosserievarianten – van gesloten bestelwagen tot chassis-cabine geschikt voor opbouwen als een open laadbak of kast – wordt de nieuwe eSprinter aanzienlijk flexibeler dan zijn voorganger en gaat hij nieuwe klantsegmenten en markten aanboren. Naast Europa wordt het model voor het eerst ook leverbaar in de VS en Canada. De keuzemogelijkheden worden afhankelijk van de configuratie meer dan verdubbeld ten opzichte van de huidige eSprinter. De nieuwe eSprinter wordt vanaf de tweede helft van 2023 geproduceerd in Charleston (South Carolina, VS), Düsseldorf en Ludwigsfelde. 

Het modellengamma van Mercedes-Benz eVan
Met de Vito E-CELL was Mercedes-Benz Vans in 2010 al een pionier in het segment van lokaal emissievrije bestelwagens. Vandaag-de-dag kunnen klanten kiezen uit vier elektrische modellen: de eVito gesloten bestelwagen, de eVito Tourer, de EQV en de eSprinter. Na de komst van de nieuwe eCitan[1] en de EQT2 is binnenkort het gehele bestelwagenportfolio geëlektrificeerd. Vanaf medio dit decennium luidt Mercedes-Benz Vans de volgende fase van zijn elektrificatiestrategie in met het VAN.EA-platform (Mercedes-Benz Vans Electric Architecture). Vanaf 2025 zijn alle nieuwe middelgrote en grote volledig elektrishe bestelwagens op basis van de nieuwe modulaire architectuur.


Prototype new Mercedes-Benz eSprinter. De technische gegevens van de eSprinter in deze publicatie zijn voorlopige waarden en werden intern door het bedrijf bepaald. Er zijn momenteel geen bevestigde WLTP-waarden. Afwijkingen tussen deze gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.  Dit model is momenteel in ontwikkeling en is nog niet te koop.


Scroll naar boven