Spring naar content

Ivemar neemt zijn eerste hybride Scania in gebruik

Bedrijven die voor hun transport een zo zuinig mogelijke vrachtwagen willen, waren met de efficiënte dieselmotoren van Scania al aan het juiste adres. Maar met de nieuwe hybride aandrijflijn die het merk eind vorig jaar aankondigde, schakelt die zuinigheid nog een versnelling hoger, naast een aantal andere voordelen. Die unieke combinatie wist ook Ivemar te overtuigen, dat zijn eerste hybride Scania in gebruik nam. 

Met een wagenpark van zo’n 70 trekkende voertuigen, dat voor het overgrote deel geleverd werd door Scania, is het in het Waals-Brabantse Saintes gevestigde transportbedrijf Ivemar kind aan huis bij Scania Huizingen. “Gezien onze activiteiten zijn betrouwbaarheid en een uitstekende service absolute vereisten, en daarvoor zijn we bij Scania aan het juiste adres,” zegt Yves Smets, zaakvoerder van Ivemar. “We zijn gespecialiseerd in farmaceutische producten, van opslag en verpakking tot transport. Daarnaast doen we ook fijnmazige distributie op nationaal en internationaal niveau van temperatuurgecontroleerde farmaceutica, met TAPA- en GDP-certificering, en verse producten voor onder andere biologische supermarkten. Ons wagenpark is dan ook bijzonder divers.”

Het is specifiek voor de laatste activiteit dat Ivemar zijn eerste hybride Scania in dienst genomen heeft. “De winkels van onze klant liggen vaak in stadscentra, waar een beperkte uitstoot en stilte belangrijk zijn. Hybride vrachtwagens zijn daarvoor ideaal. In veel gevallen kunnen ze de veelbesproken ‘last mile’ volledig elektrisch afleggen en daardoor hun impact op de omgeving zo klein mogelijk maken. Onze eerste hybride Scania is bovendien volledig Piek-gecertificeerd met onder andere een speciale vloer en een stille koelcompressor, om ook stil te kunnen laden en lossen,” aldus Smets.

De hybride aandrijflijn van Scania werd ontwikkeld met toepassingen rond gekoeld transport, betonmixers en regionale distributie in het achterhoofd. Het geheel bestaat uit een Scania 7 of 9 liter dieselmotor die gekoppeld wordt aan een elektromotor die de aandrijflijn ondersteunt. Het resultaat is een naadloze vermogensoverdracht en de capaciteit om een voertuig met een maximaal toegestane massa tot 36 ton zonder ondersteuning van de dieselmotor te laten rijden. Omdat het systeem ook helpt bij het wegrijden en accelereren, kan er in vergelijking met een traditionele aandrijflijn tot 40% brandstof bespaard worden in stedelijke gebieden. 

“Brandstofverbruik is altijd een belangrijke factor voor ons bij de aankoop van nieuwe vrachtwagens. Niet enkel omwille van de kosten, maar ook omwille van de uitstoot,” zegt Yves Smets. “We leveren vaak bij ziekenhuizen en in stadscentra, waar we onze impact zoveel mogelijk willen beperken.”

Hoe de nieuwe hybride vrachtwagen het in de praktijk doet, wordt met dit eerste exemplaar proefondervindelijk onderzocht. Maar daarnaast is Ivemar ook overtuigd van de kwaliteiten van de meer traditionele trucks van Scania. Yves Smets: “Ook de niet-hybride modellen met dieselmotor scoren uitstekend op het vlak van verbruik en uitstoot, dankzij hun efficiënte aandrijflijn en goede stroomlijn. We hebben er op dit moment nog 6 in bestelling. Het mooie bij Scania is dat onze chauffeurs ze bijzonder appreciëren en ze daardoor een extra argument vormen voor chauffeurs om bij ons te komen werken. We zorgen dan ook altijd voor een uitrusting van hoog niveau, met een mooie aankleding en extra’s als een koffiezet aan boord.” 

De chauffeur die met de nieuwe hybride vrachtwagen van Ivemar gaat rijden, reed ook de afgelopen twee jaar al met een dieselvrachtwagen van het merk. Hij zal zich dus meteen thuis voelen aan boord, en zal met zijn bevindingen over de hybride aandrijflijn misschien wel de verdere transitie van Ivemar op gang brengen.”

Scroll naar boven