Betalen de vrachtwagenchauffeurs de Brexit-rekening en de vluchtelingencrisis?

Verschenen: 31 oktober 2019

Het is ondertussen méér dan drie jaar geleden dat in het Verenigd Koninkrijk een referendum werd gehouden waarbij een nipte meerderheid koos voor Brexit. Van Theresa May naar Boris Johnson, van een no-deal, naar een harde of een zachte Brexit en omgekeerd: we vergeten haast wat er in al die tijd gebeurde of vooral niet gebeurde. Dat de gewone Brit de rekening zal betalen, is ondertussen wel duidelijk.  Maar ook de Belgische vrachtwagenchauffeurs dreigen de dupe te worden.

Veilige en comfortabele parkings

Na Brexit dreigen er lange wachtrijen te ontstaan bij de grens met alle gevolgen van dien.  Een “live” test die enkele maanden geleden werd uitgevoerd langs Britse zijde leerde dat er wachttijden van 2 tot 3 dagen dreigen. Frank Moreels, voorzitter van BTB: “We vragen actie van de overheid.  De wachttijden aan de grens zullen oplopen. Bijgevolg is er nood aan bewaakte en beveiligde (buffer)parkings. Degelijk sanitair is daarbij een must. We vrezen dat we opnieuw met improvisatie te maken zullen hebben, en dat de chauffeurs zullen moeten wachten in weer en wind, zonder de nodige faciliteiten en het basiscomfort waarop ze recht hebben.”

Transmigranten proberen Groot-Brittannië te bereiken

De oplopende wachttijden vergroten ook het risico dat verstekelingen aan boord klimmen. Wat vandaag al een zwaar probleem is, dreigt zo nog erger te worden. Frank Moreels: “Onze chauffeurs zijn het beu.  Bendes mensenhandelaars die hen bedreigen, transmigranten die op alle mogelijke manieren aan boord proberen komen. De fysieke integriteit van de chauffeur komt in gevaar. Sommige transportfirma’s vermijden daarom om nog op Groot-Brittannië te rijden.”

Recent verscheen in de pers dat N-VA het klimmen in vrachtwagens strafbaar wil maken. De echte misdadigers zijn echter de mensensmokkelaars. Het is daarenboven nog maar de vraag hoe men dit juridisch zal vastleggen en praktisch zal uitvoeren. Van een oplossing of bescherming voor chauffeurs zwijgt men ondertussen in alle talen. Méér en beveiligde parkings kunnen wél een oplossing bieden om het inklimmen in vrachtwagens door transmigranten tegen te gaan.

Frank Moreels: “Wij eisen al jaren meer politiecontrole op de snelwegparkings. Net het omgekeerde gebeurt vandaag. De bevoegde politiediensten zijn totaal onderbezet en dus niet in staat de nodige handhaving te voorzien. Van een regering die veiligheid hoog in het vaandel draagt, zien we weinig daden.”

Grote kuis in de transportsector!?

Het menselijk drama in Sussex legt opnieuw de mensenhandel bloot die via vrachtwagens naar Groot-Brittannië wordt georganiseerd. Een Bulgaarse vrachtwagen die al jaren niet meer in Bulgarije reed, doet duidelijk niet aan legaal internationaal vervoer. Zo rijden honderden trucks op de Belgische wegen. Ze voeren illegale of semi-legale cabotageopdrachten uit. Met vaak uitgebuite Oost-Europese chauffeurs aan het stuur.

Frank Moreels: “Het wordt tijd dat men de transportsector zuivert van gangsters en sjoemelaars. Dat men de postbusfirma’s in Oost-Europa opkuist. Nepfirma’s die sociale dumping en mensenhandel organiseren, zijn schering en inslag. Daar wordt veel te weinig werk van gemaakt. Omdat de vrije concurrentie nu eenmaal heilig is verklaard. Tijd voor strengere regels, meer controles, meer vervolging.”

Zie ook onze Zwartboeken over veilige parkings en sociale dumping op onze website.

Meer nieuws

Volvo Buses lanceert Volvo 8900 Electric intercitybus

Volvo Buses lanceert Volvo 8900 Electric intercitybus

Volvo Buses breidt zijn Europese aanbod van elektromobiliteit uit naar operaties buiten en tussen steden. De nieuwe Volvo 8900 Electric is een elektrische low-entry bus voor stads-, intercity- en forenzenoperaties. Het wordt aangeboden in zowel twee- als drie-assige...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This