Bidfood gaat voor Scania op gas

Verschenen: 7 februari 2019

Bidfood Flanders heeft acht bakwagens Scania P 280 CNG (Compressed Natural Gas) aangekocht. De Scania’s P 280 CNG die rijden op aardgas, zullen worden ingezet voor de distributie van food en non-food aan grootkeukens. “We rijden vaak in steden en in de buurt van scholen, vandaar onze keuze voor deze milieuvriendelijke vrachtwagens”, zegt vlootbeheerder Dominique Binon.

Bidfood Flanders uit Kruibeke is een distributiecentrum gespecialiseerd in commerciële en sociale restauratie en leveringen aan regionale groothandel (ziekenhuizen, scholen, hotels, fastfoodketens, tankstations, bedrijfsrestaurants…). Het gaat om verse, droge en diepgevroren producten. “Als totaalleverancier is ons streefdoel de leveringen zoveel mogelijk te optimaliseren. Er zijn klanten waar we dagelijks komen maar in de meeste gevallen gaat het om twee tot drie leveringen per week.”

Voor dat werk gebruikt Bidfood nu al vrachtwagens van Scania. “Omdat we veelal in stedelijk gebied zitten, willen we nu de kaart trekken van de vrachtwagens op gas. Deze voertuigen zijn duurder in aankoop maar met de subsidies van de Vlaamse overheid zijn ze rendabel over een looptijd van zes jaar naargelang de afgelegde kilometers. Al blijft het koffiedik kijken wat de restwaarde zal zijn over acht jaar.”

Tot 600 km

Bidfood koopt alle voertuigen zelf aan. Dat geldt ook voor de acht Scania’s P 280 CNG. “We hebben koelingen van Carrier gekozen die draaien op de PTO van de vrachtwagen, dit resulteert in een krachtigere maar toch geluidsarme koelinstallatie.”

De keuze van Bidfood Flanders viel op de Scania P 280 CNG (Compressed Natural Gas) met korte cabine. “Die is uitgerust met de 9 liter gasmotor en heeft een CNG-tank met een actieradius tot 600 km. Voldoende voor ons distributiewerk.” De gasmotoren van Scania werken volgens het Otto-principe en hebben net als een benzinemotor ook bougies. De boordcomputer bepaalt wanneer die bougies moeten worden vervangen of de olie moet worden gewisseld. Scania werkt met een flexibele onderhoudsplanning die afhankelijk is van de inzet van het voertuig en de manier waarop er mee wordt gereden. “Net als voor onze andere vrachtwagens, kiezen we ook nu voor een onderhoudscontract bij Scania. We zijn heel tevreden over de service van Scania Hamme.“

Dodehoekcamera

De vrachtwagens zijn uitgerust met een retarder, de geautomatiseerde versnellingsbak Opticruise en tal van veiligheidsvoorzieningen. “We hebben ook gekozen voor een achteruitrij- en een dodehoekcamera. Veiligheid is een absolute prioriteit voor ons.  Onze chauffeurs doen meestal eenzelfde regio en dat komt zowel de efficiëntie als de veiligheid ten goede.”

Ook aan het comfort van de chauffeur is gedacht. De wagens zijn volledig luchtgeveerd en voor de bestuurderszetel koos Bidfood Flanders een ergonomische premium variant.

Meer nieuws

Volvo Buses lanceert Volvo 8900 Electric intercitybus

Volvo Buses lanceert Volvo 8900 Electric intercitybus

Volvo Buses breidt zijn Europese aanbod van elektromobiliteit uit naar operaties buiten en tussen steden. De nieuwe Volvo 8900 Electric is een elektrische low-entry bus voor stads-, intercity- en forenzenoperaties. Het wordt aangeboden in zowel twee- als drie-assige...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This