BRANDSTOFBESPARING TOT 10 PROCENT DANKZIJ DE NIEUWE GENERATIE RENAULT TRUCKS-MOTOREN

Verschenen: 18 november 2021

Renault Trucks slaagt in de uitdaging om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen. De constructeur rust zijn T-, T High-, C- en K-gamma’s uit met de nieuwe DE11- en DE13-motoren. In combinatie met de integratie van geavanceerde technologieën zoals de Turbo Compound en gerichte diensten, verlagen deze krachtbronnen het verbruik met maar liefst 10 procent.

In 2021 heeft Renault Trucks ingrijpende wijzigingen doorgevoerd aan het design, rijcomfort en leefcomfort in zijn T-, T High-, C- en K-vrachtwagens. De constructeur zet deze evolutie voort met de nieuwe Euro VI Step E-conforme DE11- en DE13-motoren van 11 en 13 liter. In combinatie met de integratie van nieuwe technologieën en gerichte diensten leveren zij een brandstofbesparing tot 10 procent op in vergelijking met de vorige generatie Renault Trucks-motoren.

  • Nieuwe DE11 en DE13 met optimaal rendement 

De nieuwe generatie Euro VI Step E-conforme DE11- en DE13-motoren van Renault Trucks beschikt over nieuwe technologieën die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk verlagen:

Om de verbranding te optimaliseren, werden de DE11 en DE13 uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie (golfzuigers). Door de vlammen naar de binnenzijde van de verbrandingskom te leiden, verbetert deze oplossing het gebruik van de beschikbare zuurstof, met een betere verbranding als resultaat. De motoren worden uitgerust met nieuwe en nauwkeurigere injectoren, die perfect zijn aangepast aan dit nieuwe verbrandingsprincipe.

Voor een beter rendement heeft Renault Trucks ook de wrijvingsverliezen gereduceerd: de drijfstangen, zuigers en krukas werden herwerkt en het beheer van de cartergassen werd geoptimaliseerd. Ook doen de motoren een beroep op een nieuwe, uiterst performante turbocompressor met kogellager voor een verbeterde responstijd, een oliepomp met variabel debiet en olie met lage viscositeit. Tot slot koos Renault Trucks voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorsturing.

  • Integratie van de Turbo Compound-technologie voor een krachtigere en zuinigere motor

Voor optimale prestaties kunnen de Renault Trucks T, T High en C als optie worden uitgerust met de DE13 TC-motor met Turbo Compound-technologie, die een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert zonder in te boeten aan wendbaarheid of commerciële snelheid.

Een bijkomende turbine, die na de turbocompressor wordt geplaatst, zet de resterende energie uit de uitlaatgassen om in mechanische energie en geeft deze door aan de krukas als extra motorkoppel.

De Turbo Compound maakt het dus mogelijk om een hoger koppelniveau te bereiken bij lagere toerentallen. Zo kan op de snelweg, op hellingen en bij gebruik van de snelheidsregelaar een constante snelheid worden aangehouden, zonder dat men hoeft terug te schakelen.

  • Een nieuwe versnellingsbak voor snellere schakelovergangen

De wagens zijn uitgerust met de Optidriver-versnellingsbak van de nieuwste generatie, die een nieuwe regeleenheid, nieuwe stuursoftware en een nieuwe koppelingsbediening omvat om soepeler en sneller te schakelen.

  • Geavanceerde software en diensten voor een totale beheersing van het verbruik

Om het verbruik te verlagen, heeft Renault Trucks ook gekozen voor de oplossing Smart Torque Control, die de vrachtwagen zo veel mogelijk in de zone met het hoogste motorrendement laat rijden zonder daarbij de wendbaarheid in het gedrang te brengen.

Renault Trucks blijft ook de voorspellende snelheidsregelaar Optivision verbeteren, die de topografie van de weg gebruikt om de schakelovergangen te optimaliseren en het brandstofverbruik te verhogen.

Anderzijds stelt de constructeur oplossingen voor om transporteurs te begeleiden bij hun opvolging en verbetering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van hun wagenpark. De software voor wagenparkbeheer Optifleet (Check-module) maakt het mogelijk om het brandstofverbruik van elke vrachtwagen op te volgen en de rijstijl van de chauffeurs te analyseren om te bepalen op welke punten kan worden ingegrepen om het verbruik te verminderen. Als aanvulling daarop ontwikkelde Renault Trucks een compleet opleidingsprogramma rond de principes van rationeel rijden voor een perfect beheerst brandstofverbruik.

Meer nieuws

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Met de overname van Brummer, de partner in het European Food Network voor het transport van geconditioneerde levensmiddelen tussen Duitsland, Oostenrijk en aangrenzende landen, versterkt Dachser zijn netwerk voor het vervoer en de opslag van levensmiddelen in Europa....

Van Hool definitief failliet

Van Hool definitief failliet

Vanmiddag kondigde co-CEO Marc Zwaaneveld aan dat Van Hool 's ochtends de boeken had neergelegd bij de rechtbank van koophandel te Mechelen. Daarmee houdt de bussen- en trailerbouwer uit Koningshooikt definitief op te bestaan. Momenteel is een bindende bieding van VDL...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This