Duurzaam keerpunt in de zware transportsector: Lidl, IVECO, LC3 en Edison introduceren de eerste voertuigen op biomethaan in het Italiaanse wagenpark van de retailer

Verschenen: 28 januari 2020

De nieuwe groene vloot van Lidl is gepresenteerd in hun logistiek centrum in Somaglia (Lombardije) en zal worden gebruikt om verkooppunten in Noord-Italië te bevoorraden. Met biomethaan wordt de CO2-uitstoot met 95% gereduceerd en worden middelen gebruikt in een circulaire kringloop.

Somaglia, 23 januari 2020 – Vandaag zijn er vijf nieuwe voertuigen op biomethaan in de Lidl-vloot onthuld, die het resultaat zijn van de samenwerking met IVECO, LC3 Trasporti en Edison. Dit is een primeur in de Italiaanse detailhandel en de massadistributiesector, wat opnieuw de niet-aflatende inzet van de partners onderstreept.

De nieuwe IVECO Stralis NP 460 HP CNG, die tijdens een persconferentie in het logistieke centrum van Lidl in Somaglia werd onthuld, zal worden aangedreven door biomethaan, een hernieuwbare en duurzame brandstof, zowel wat betreft het niveau van de CO2-uitstoot van het voertuig als wat betreft de uitstoot van de levenscyclus, die aanzienlijk lager is in vergelijking met andere soorten brandstof.

Pietro Rocchi, Managing Director of Sales and Logistics van Lidl Italia, lichtte toe dat Lidl zich inzet voor een groenere logistiek: “We zijn er bijzonder trots op dat we het eerste Italiaanse bedrijf zijn dat gebruik maakt van de nieuwste voertuigen op biomethaan, een brandstof die een economisch model promoot dat gebaseerd is op duurzaamheid en het circulaire karakter van de hulpbronnen. Ons doel op lange termijn is om geleidelijk over te schakelen van vervoer dat voornamelijk op fossiele brandstoffen draait naar alternatieve brandstoffen met een verminderde CO2-uitstoot, zoals biomethaan en vloeibaar aardgas (LNG), dat al in een groot wagenpark wordt gebruikt. Lidl’s zoektocht naar een meer duurzame logistiek begon in 2015, toen we de eerste LNG- voertuigen introduceerden. Sindsdien hebben we uiterst positieve resultaten geboekt: hoewel we onze activiteit voortdurend hebben uitgebreid en gemiddeld 40 nieuwe verkooppunten per jaar hebben geopend, zijn we er toch in geslaagd om de CO2-uitstoot met 5,2% te verminderen – dat is 620.000 ton vermeden uitstoot. We willen onze partners bedanken voor hun hulp bij dit initiatief: LC3, IVECO en Edison. Het zijn allemaal grote bedrijven, leiders in hun respectievelijke sectoren, en ze delen onze waarden en inzet voor duurzaamheid”.

Deze keuze is mogelijk gemaakt door de technologie die is ontwikkeld door IVECO, een toonaangevende fabrikant van bedrijfs- en industriële voertuigen, zoals Alessandro Oitana,

Medium & Heavy Business Line Manager bij IVECO verklaarde: “IVECO heeft zich gerealiseerd dat de weg naar duurzaam transport alternatieve tractiesystemen vereist en heeft aan de steeds hogere eisen op dit gebied voldaan met voertuigen op aardgas (gasvormig en vloeibaar), die vandaag de dag het enige concrete en direct beschikbare alternatief zijn om duurzaam transport te kunnen bieden. Het echte alternatief dat vandaag de dag al realiteit is, is biomethaan, dat een bijna totale vermindering van de CO2-uitstoot mogelijk maakt, waardoor een opwaartse spiraal van economische en milieuvriendelijke zelfvoorziening wordt gecreëerd; in feite is het een lichtend voorbeeld van circulaire economie. Om te komen tot waar we nu zijn, werken we bij IVECO al vele jaren en hebben we het punt bereikt waarop we de veiligheid, de infrastructuur en het aantal kilometers kunnen garanderen.

De wereld verandert, en wel snel, en in de toekomst zullen er zeker nieuwe technologieën worden geïntroduceerd. De weg naar het bereiken van dezelfde voorwaarden op het gebied van belastingscapaciteit, bereik, vultijden en infrastructuur blijft echter lang, daarom zijn wij van mening dat de enige huidige oplossing die zowel direct beschikbaar als economisch duurzaam is, biomethaan is, in alle vormen, of het nu gaat om CNG of LNG”.

Mario Ambrogi, uitvoerend directeur van LC3 Trasporti, ging verder en benadrukte dat: “Sinds de oprichting van LC3 hebben we maximale aandacht besteed aan technologische innovaties en technologieën in de productiesector van zwaar transport over de weg, die het begin kunnen betekenen van een nieuwe vorm van wegtransport die wordt gekenmerkt door extreme aandacht voor zowel milieuproblemen als actieve en passieve veiligheid. Het is pas dankzij de eerste voertuigen die IVECO in 2013 introduceerde, de innovatieve LNG-voertuigen en een bewustzijn van de milieuproblemen die Lidl aan de dag legde, dat LC3 in staat is geweest om onze eigen nieuwe manier van transport organiseren te ontwikkelen, tot op de dag van vandaag, toen we een ander belangrijk resultaat hebben bereikt door te kiezen voor vrachtwagens die op biomethaan rijden. Er is nog veel te doen op het gebied van productiesystemen voor biomethaan, opslag, liquefactie en wijdverspreide distributiesystemen; maar in ieder geval bevestigt LC3 zijn inzet en afhankelijkheid van biomethaan, net als zijn partners IVECO, Lidl en Edison”.

Het onderwerp van milieuduurzaamheid en de bescherming van hulpbronnen zijn de drijfveren van Edison Energia, zoals Davide Macor, Edison Business Market Director, verklaarde: “Het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en het koolstofvrij maken van het vervoer zijn enkele van de kerndoelstellingen van Edison, in overeenstemming met de Europese doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. We zijn er bijzonder trots op dat we vandaag een nieuwe stap voorwaarts kunnen aankondigen in het model van de massadistributie, dankzij de verantwoordelijke en gezamenlijke inzet van alle operatoren in de keten. Edison levert nu methaan aan meer dan 200

2

tankstations in heel Italië, is lid van GSE voor biomethaan en is momenteel de belangrijkste operator die gekwalificeerd is om deze brandstof op te halen en te distribueren. Bovendien is Edison betrokken bij het creëren van de eerste logistieke keten die LNG integreert voor de verdere ontwikkeling van duurzame mobiliteit in het zware en maritieme transport. Dankzij deze ontwikkelingen is de bijdrage van Edison aan de distributie van duurzame mobiliteit gebaseerd op een volledig scala aan diensten, waaronder elektrische, methaan en biomethaan, LNG en binnenkort ook BioLNG-mobiliteit”.

De vijf voertuigen op biomethaan zullen in de aangrenzende gebieden rond het logistieke centrum in Somaglia, een van de tien Lidl-logistieke platformen in heel Italië, rijden.

Meer nieuws

DAF breidt Plug & Play uit voor maximale efficiëntie

DAF breidt Plug & Play uit voor maximale efficiëntie

Grote voordelen voor klanten, opbouwers en dealers Vanuit de DAF Transport Efficiency filosofie vergroot DAF Trucks de opbouwvriendelijkheid van zijn Nieuwe Generatie DAF bakwagens verder. Hiertoe breidt de Nederlandse vrachtwagenfabrikant zijn revolutionaire Plug...

Unieke uitvoering DAF XG+ markeert 75 jaar truckproductie

Unieke uitvoering DAF XG+ markeert 75 jaar truckproductie

Speciale serie om een mijlpaal te vieren DAF Trucks presenteert een extra compleet uitgeruste speciale uitvoering van de DAF XG+ om te vieren dat het 75 jaar trucks bouwt. De basis voor DAF werd in 1928 gelegd met Hub van Doorne’s Machinefabriek. De onderneming bouwde...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This