Febetra, TLV en UPTR vrezen impact op de verkeersveiligheid door sluiting snelwegparkings

Verschenen: 14 september 2018

Naar aanleiding van de problemen met transmigranten die zich stellen op de Belgische parkings, wordt de ene snelwegparking na de andere gesloten. De bevoegde overheden gaan hierbij voorbij aan de verplichting voor vrachtwagenchauffeurs om de rij- en rusttijden strikt na te leven. We zijn dan ook als sector verbolgen dat onze ondernemingen en hun chauffeurs voor voldongen feiten gesteld worden,zonder enig alternatief te bieden.

 

Het is een plicht van de overheid om in de nodige infrastructuur te voorzien om de naleving van de verplichte rij- en rusttijden mogelijk te maken. Langs de E40, een belangrijke as in het Europese TEN-T-netwerk, is het nu zo goed als onmogelijk om tijdig een parkeerplaats te vinden met de nodige faciliteiten op het vlak van sanitair en andere benodigdheden. Tellen de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van onze chauffeurs dan niet meer mee? Als onze chauffeurs de autosnelweg zullen moeten verlaten om lokaal ergens een parkeerplaats te zoeken, komt hun veiligheid dan niet nog meer in het gedrang? Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan faciliteiten en de impact daarvan op de kwaliteit van hun rust. Bovendien zal dit ook voor overlast zorgen voor de lokale bewoners, die de voertuigen voor hun deur krijgen.

 

We zullen als sector niet aarzelen om tot symbolische acties over te gaan, wanneer niet snel opnieuw voldoende parkeerfaciliteiten worden geboden, waarbij ook oog is voor de veiligheid van onze chauffeurs en hun lading. Met voldoende bewaking moeten de parkings zeker opnieuw open kunnen. De overheid moet natuurlijk wel de investering willen doen in het belang van onze economie. Met de kilometerheffing zijn er nochtans genoeg inkomsten vanuit onze sector om hierin te investeren en menen wij als sector ook meer dan recht te hebben op deze faciliteiten, we betalen er elke dag opnieuw een hoge rekening voor.

De sector is van oordeel dat de inkomsten uit de kilometerheffing prioritair naar mobiliteit dienen te gaan en bijkomend investeren in de veiligheid van de parkings is daarbij een belangrijk punt.

 

Meer nieuws

Automatisch tol afrekenen met DKV Box Europe nu ook in Slowakije

Automatisch tol afrekenen met DKV Box Europe nu ook in Slowakije

Vanaf nu kunnen klanten van DKV Mobility, toonaangevend Europees B2B-platform voor betaaloplossingen onderweg, ook hun Slowaakse tol op voertuigen vanaf 3,5 ton afrekenen met de DKV Box Europe. Tot dusver was afrekenen van Slowaakse tol alleen mogelijk via een eigen...

Sud Fresh investeert in 12 FH-trekkers van Volvo Trucks

Sud Fresh investeert in 12 FH-trekkers van Volvo Trucks

Sud Fresh, specialist in temperatuurgecontroleerd transport van voeding uit Rhisnes, investeert in 12 nieuwe FH I Save-trekkers van Volvo Trucks. De investering kadert in een grotere bestelling van in totaal 31 voertuigen, inclusief 19 bakwagens van het type 6X2 en...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This