De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.
De tariefindexering is voorzien in artikel 7. §3 van het Waalse decreet van 16 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens. Ze laat toe om de prijsschommelingen te volgen van producten en diensten in België.
Het basistarief voor 2024 wordt geïndexeerd op basis van de meest recente consumptieprijsindex van augustus 2023. De gemiddelde indexaanpassing op januari 2024 bedraagt +4,08%. De nieuwe tarieven van de kilometerheffing vangen zo de prijsverhoging op van materiaalkosten en arbeidskrachten in België. Beide zijn sleutelposten bij het onderhoud en herstel van wegeninfrastructuur.
Update van de OBU’s
De software van de ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zeven dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch geüpdatet worden met de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari 2024 van kracht zijn. De zeven dienstverleners zijn momenteel Axxès, Eurotoll France, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.
Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen (N1/BC) moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.
Over de Belgische kilometerheffing voor vrachtwagens
Sinds 1 april 2016 betalen vrachtwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van > 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen (N1/BC) kilometerheffing op autosnelwegen en nationale wegen. Hun individuele tarief houdt rekening met het aantal gereden tolkilometers, het gewicht en de vervuilingsgraad van hun voertuig. De kilometerheffing heeft drie gewichts-categorieën (een Maximaal Toegelaten Massa van meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.
De kilometerheffing werd ingevoerd als een belasting in Vlaanderen en Brussel en als een retributie in Wallonië. Concessiehouder SOFICO int er de heffing namens het Waals gewest op het structurerende wegennetwerk.
SOFICO herinvesteert de inkomsten van de tolgelden in het onderhoud en herstel van het structurerende wegennetwerk.