Lange en zware voertuigen (LZV) te Brussel: “A bridge too far”!

Verschenen: 16 mei 2019

Een uitkomst in het dossier van de LZV’s te Brussel zal niet meer voor deze legislatuur zijn…

LZV’s blijven momenteel verboden op het Brusselse grondgebied (waaronder een stukje van de Brusselse ring inbegrepen!).

Hoewel UPTR, op vraag van verschillende transporteurs die voertuigcombinaties van 25,25 meter willen gebruiken voor het vervoer tussen industriezones (zoals de site van Audi te Vorst), steeds heeft aangedrongen om dit dossier met spoed te behandelen, hebben de machtshebbers van Brussel Mobiliteit officieel aan UPTR kenbaar gemaakt dat dit een probleem zal zijn voor de volgende regering.

UPTR betreurt ten zeerste dit gebrek aan ‘5 minuten politieke moed’ van de Brusselse regering.

Ideologie heeft het klaarblijkelijk gewonnen van economische en ecologische belangen.

“Het excuus van de verkeersveiligheid houdt geen steek.”

Nederlandse transporteurs gebruiken reeds verschillende jaren meer dan duizend LZV’s, zonder dat dit enig probleem, specifiek gelieerd aan LZV’s, heeft opgeleverd voor hen.

In het kader van (afzonderlijke) proefprojecten hebben het Vlaamse en het Waalse Gewest besloten om ook LZV’s op hun grondgebied toe te laten.

Om verkeersveiligheidsproblemen, in het bijzonder de risico’s die verband houden met het (soms volledig onverantwoordelijke) gedrag van fietsers en andere zwakke weggebruikers, te voorkomen, zijn LZV’s enkel toegelaten op een erkend wegennetwerk.

UPTR benadrukt, andermaal, dat er geen enkele interesse is om LZV’s te gebruiken buiten de industriezones en de autostrades die hen verbinden.

Het is belangrijk te weten dat 3 vrachtwagens vervangen kunnen worden door slechts 2 LZV’s en hierdoor kunnen zorgen voor een vermindering van de uitstoot van CO².

“Het excuus van de ‘bocht van Vorst: is dat een mop?”

Voor UPTR is ook het excuus van de ‘bocht van Vorst’ ook niet afdoende. Komende van Groot-Bijgaarden is er op de ring van Brussel een nieuwe afrit die het toelaat de site van Audi Vorst te bereiken vóór men zich begeeft in de bocht van Vorst.

UPTR vindt dat de Brusselse Overheid haar rol niet heeft vervuld om een aansluiting te voorzien tussen Vlaanderen en Wallonië. Het gebrek aan een beslissing door de Brusselse Overheid bemoeilijkt en verzwaart dit ingewikkelde dossier verder.

Meer nieuws

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Meer voorraad, meer voordelen. Geniet t.e.m. 30 april nog van uitzonderlijke stockdeals bij Hedin Automotive. Tijdens die periode kunt u terecht in alle Mercedes-Benz Truck Centers van de dealergroep voor exclusieve voorraadvoordelen. Dat Hedin Automotive een vaste...

MAN breidt eTruck-portfolio gevoelig uit voor IFAT- beurs

MAN breidt eTruck-portfolio gevoelig uit voor IFAT- beurs

• eTruck-portfolio van MAN groeit uit van drie vaste combinaties tot meer dan een miljoen mogelijke varianten • Nieuwe MAN eTGX en eTGS zijn flexibel configureerbaar met verschillende wielbases, cabines, motorvermogens, batterijcombinaties en sectorspecifieke...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This