MAN Truck & Bus op Busworld Europe 2019: Driving the Future

Verschenen: 16 oktober 2019

Dit jaar stelt MAN Truck & Bus op Busworld in Brussel een brede waaier van stads- en intercitybussen, touringcars en minibussen van de merken MAN en NEOPLAN voor. Enkele premières van de onderneming zijn de Lion’s City 19, de Lion’s Intercity met D15-motor en de minibussen eTGE Combi en TGE City. Bovendien kan het publiek voor het eerst meerijden met de zuiver elektrische MAN Lion’s City E.

  • Nog efficiënter en milieuvriendelijker zijn de stadsbussen van MAN op diesel, aardgas en elektriciteit.
  • De nieuwe 18,75 meter lange Lion’s City werpt zich op als een kostefficiënte oplossing voor operatoren.
  • MAN Lion’s Intercity met ultramodern aandrijfgeheel.
  • Verbeterde rij- en bochthulpsystemen vanaf 2020 verkrijgbaar op alle MAN- en NEOPLAN-modellen.
  • NEOPLAN movingART is op tournee met ‘The World of Hans Zimmer – A Symphonic Celebration’
  • Twee nieuwe minibussen beleven hun première op Busworld.
  • Informatie over doorgedreven gesprekken met MAN Transport Solutions en MAN Services.

De levensstijl van de mens verandert drastisch. Vandaag de dag moet mobiliteit sociaal, toekomstgericht, ecologisch en economisch zijn. Bussen bieden heel wat troeven om iedereen te helpen de uitdagingen op het gebied van emissies, verkeersvolume en betaalbare mobiliteit het hoofd te bieden, en dat zowel in de stad als tussen steden en over lange afstanden. De huidige modellen moeten reeds beantwoorden aan de mobiliteitsvereisten van morgen. Daarom biedt MAN Truck & Bus via de busmerken MAN en NEOPLAN de juiste oplossingen voor de meest uiteenlopende toepassingen, waarvan de onderneming er enkele voorstelt op de vakbeurs Busworld Europe 2019 in Brussel.

MAN Lion’s City: klaar voor de toekomst van het stadsvervoer

Het antwoord op de huidige vragen rond stedelijke mobiliteit is de MAN Lion’s City. Met deze nieuwe generatie van stadsbussen biedt MAN efficiënte en milieuvriendelijke oplossingen voor stadsvervoer, afgestemd op de marktvereisten en de individuele behoeften van elke klant. Op de vakbeurs in Brussel presenteert MAN een 12 meter lange soloversie van zijn volledig elektrische Lion’s City E, uitgerust met 35 plaatsen.De elektrische bus vult deze nieuwe generatie van stadsbussen (ook verkrijgbaar met diesel-, aardgas- en hybridemotor) aan met een emissievrije uitvoering. Zijn onnavolgbare designelementen benadrukken de unieke kwaliteiten van elektrisch rijden, die bezoekers aan Busworld voor het eerst live kunnen ervaren in de buitenruimte. De voornaamste verschillen zijn het ontbreken van de motortoren, de op het dak geplaatste batterijen en de vier bijkomende zitplaatsen achterin. In de solobus levert de zuiver elektrische aandrijving een vermogen tussen 160 en maximaal 270 kW. Zo kan de Lion’s City E over de hele levensduur van zijn batterijen een rijbereik bieden van 200 kilometer, en bij goede omstandigheden zelfs van 270 kilometer.Een andere primeur die MAN voor het eerst voorstelt, is de Lion’s City 19 EfficientHybrid, de nieuwe conventionele broer in de familie van de stadsbussen. De bus heeft een totale lengte van 18,75 meter en vult de nieuwe generatie lijnbussen van MAN aan met een aantrekkelijke, kostefficiënte vervoersoplossing voor binnensteden. Het drieassige model dat op de beurs wordt voorgesteld, biedt zitplaats aan 38 passagiers, vier meer dan in de Lion’s City 18 met een vergelijkbare configuratie. In deze configuratie zit een uiterst efficiënte D1556 LOH-dieselmotor met 360 pk (265 kW), die net als alle andere verbrandingsmotoren van MAN standaard beantwoordt aan de Euro 6d-emissienormen die sinds 1 september 2019 van kracht zijn. Wanneer de bus wordt uitgerust met het MAN EfficientHybrid-systeem toont hij zich nog zuiniger en milieuvriendelijker. De stop-startfunctie maakt deze bus ook fluisterstil en emissievrij wanneer hij stopt.

De tentoongestelde Lion’s City 19 vestigt tevens nieuwe normen op het gebied van veiligheid. Als een doeltreffende maatregel om dodehoekongevallen te voorkomen, heeft de gelede bus een actief bochthulpsysteem met voetgangersdetectie, dat MAN op de Brusselse beurs in première zal voorstellen. Camera’s op de voor- en zijkanten van het voertuig houden het verkeer automatisch in het oog, waardoor de bestuurder minder druk ervaart. De bestuurder wordt actief gewaarschuwd om mogelijke gevaarlijke situaties of aanrijdingen te voorkomen, en dat zowel visueel via twee ingebouwde schermen in zijn gezichtsveld als auditief met een geluidssignaal. Het systeem waarschuwt de bestuurder bij het afslaan ook voor potentiële botsingen vooraan. Bovendien tillen de nieuwe rij- en bochthulpsystemen de veiligheid naar een hoger niveau aangezien ze een betrouwbare detectie van voetgangers, fietsers en motorrijders in de dode hoek verzekeren en de bestuurder actief waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Deze nieuwe systemen worden het komende jaar af fabriek verkrijgbaar op alle MAN-bussen en als retrofit-oplossing.

MAN Lion’s Intercity: nu met D15-motor en MAN TipMatic Coach

Met de Lion’s Intercity stelt MAN de ideale oplossing voor intercity- en schoolvervoer voor. Met maximaal 53 ‘Intercity Lite’-stoelen heeft de tentoongestelde bus een overvloed aan ruimte voor passagiers. De Lion’s Intercity maakt echter niet alleen indruk met zijn uitzonderlijke plaatsaanbod maar nog meer met zijn krachtige en comfortabele aandrijving. Op Busworld zal MAN de Intercitybus voor het eerst voorstellen met de nieuwe D1556 LOH-motor, die in het tentoongestelde voertuig 360 pk (265 kW) levert. De uiterst efficiënte 9-litermotor, die de beproefde D08-motor van de Lion’s Intercity aanvult, is verkrijgbaar met vermogens van 280, 330 en 360 pk. Bovendien breidt MAN het transmissiegamma voor zijn intercitybus uit met de gerobotiseerde twaalfversnellingsbak van de nieuwe MAN TipMatic Coach-generatie. Deze nieuwe transmissie, die werd voorgesteld op de IAA, onderscheidt zich onder meer door een verbeterde wegrijhulp en een verbeterde sturing met de intern ontwikkelde schakelstrategie van MAN. Zo beschikt de Lion’s Intercity vanaf zijn lancering (eerste leveringen in de lente van 2020) een ultramoderne aandrijflijn, zodat hij nog efficiënter kan beantwoorden aan de uiteenlopende behoeften van het intercityverkeer. Praktische uitrustingsopties, zoals de handige onderhoudssets die op Busworld zullen worden voorgesteld, bieden klanten nog meer mogelijkheden om het voertuig nauwkeurig af te stemmen op hun specifieke gebruikstoepassingen.

Kostefficiënt, betrouwbaar en populair: MAN Lion’s Coach

Om de MAN-stand op de vakbeurs compleet te maken, stelt MAN ook een MAN Lion’s Coach voor, de kampioen onder de touringcars, die topteams als FC Bayern München, Paris Saint-Germain en sinds deze lente ook het Duitse nationale team in alle veiligheid en comfort laat reizen. Bezoekers worden getrakteerd op een langeafstandsmodel van de Lion’s Coach C, goed voor een lengte van 13 meter en uitgerust met 48 plaatsen, een lift en twee rolstoelplaatsen.Het tweeassige voertuig combineert een maximale kostefficiëntie met een grote bagageruimte.De touringcar wordt aangedreven door een uitermate zuinige D2676 LOH-motor met 470 pk (346 kW) en een maximumkoppel van 2.400 Nm. Ook beschikt de bus over de MAN TipMatic Coach-versnellingsbak met twaalf verhoudingen.

NEOPLAN: exclusief reizen in combinatie met innovatieve veiligheid

De Tourliner L gunt bezoekers een blik in de wereld van NEOPLAN. En dat ze hun ogen uit hun hoofd zullen kijken staat nu al vast. Dit jaar zijn twee NEOPLAN Tourliners op tournee met ‘The World of Hans Zimmer’, om fantastische muziek naar alle uithoeken van Europa te brengen. Met hun uniek movingART-design zullen de touringcars en de bus op de vakbeurs beslist de aandacht trekken. Bus en muzikanten zullen de bezoekers aan Busworld bovendien verrassen met een exclusief optreden. Een opmerkelijk aspect van het koetswerkdesign op de Tourliner is de geoptimaliseerde positie van de B-stijl, die de passagiers op de voorste rij een beter uitzicht geeft.Binnenin heeft NEOPLAN een innovatieve kantoorachtige ruimte ingericht om comfortabel reizen en efficiënt werken tot in de perfectie te combineren.De passagiers genieten een exclusieve reiservaring dankzij de ‘2+1’ vipstoelen en de warme sfeerverlichting. De kantoorinfrastructuur, compleet met wifi, 230V-stopcontacten, USB-ingangen en twee tafeltjes met naar elkaar gerichte stoelen, biedt een ontspannende ruimte om te werken tijdens de reis. Globaal gesproken biedt dit unieke interieurdesign van het Bus Modification Center een luxueuze werkomgeving voor 35 passagiers.De Tourliner wordt aangedreven door een ultramoderne D26-motor met 470 pk (346 kW) en een maximumkoppel van 2.400 Nm, gekoppeld aan een geautomatiseerde MAN TipMatic Coach-transmissie.

Nog een bus die perfect beantwoordt aan de vraag naar exclusieve en ontspannende reizen is de NEOPLAN Skyliner, die eveneens wordt tentoongesteld. Op de beurs kunnen bezoekers kennismaken met een passagiersvriendelijke versie van de luxueuze dubbeldekker waarbij de voorste trap aan de rechterkant van het voertuig is geplaatst. Dat optimaliseert de passagiersstroom en verhoogt de zitcapaciteit. De dubbeldekker biedt comfortabel plaats aan 76 passagiers, die worden verwend door de nieuwe generatie van Exclussivo-stoelen. De nieuwe servicesets met geïntegreerde sfeerverlichting en een even praktische als exclusieve kitchenette op het onderdek (afzonderlijk geïnstalleerd door de specialisten van het Bus Modification Center in Plauen) maken de unieke reiservaring van de NEOPLAN Skyliner op de stand compleet. Om een aangenaam rijgedrag te verzekeren, wordt de touringcar geleverd met een 510 pk (375 kW) sterke D2676 LOH-dieselmotor met een maximumkoppel van 2.600 Nm, de gerobotiseerde MAN TipMatic Coach-transmissie met twaalf verhoudingen en elektronisch gestuurde schokdempers (CDS).

De tentoongestelde Skyliner-bus maakt ook indruk op het gebied van veiligheid, met innovatieve oplossingen. De dubbeldekker beschikt namelijk over OptiView, de eerste spiegelvervanging voor touringcars, die zijn wereldpremière beleefde op het jongste IAA-salon en die vanaf 2020 verkrijgbaar wordt op alle NEOPLAN-modellen. Camera’s aan beide zijden van de bus leveren realtime beelden naar twee gemakkelijk zichtbare schermen en elimineren zo de dode hoeken. De gebruikte cameratechnologie maakt het mogelijk om de omgeving in hoge resolutie weer te geven, en dat ongeacht de hoeveelheid daglicht. in tegenstelling tot een spiegel hebben deze camera’s ook geen last van aangedampte ruiten, vuil of verblinding door de zon. Dat komt de veiligheid ten goede en beperkt tegelijk het risico dat men ergens tegenaan rijdt, waardoor de algemene herstelkosten dalen. De nieuwe rij- en bochthulpsystemen tillen de veiligheid naar een nog hoger niveau in de NEOPLAN-bussen. MAN maakt zich ook op om deze systemen vanaf 2020 af fabriek te monteren op zijn hoogwaardige bussen en als aftermarketoplossing aan te bieden. Het bochthulpsysteem met actieve waarschuwing en voetgangersdetectie, de weergave van snelheidsbeperkingen en de automatische verkeersbordherkenning vestigen nieuwe normen op het gebied van veiligheid en maken de reiservaring nog praktischer.

Twee premières voor de vakbeurs: MAN Truck & Bus breidt gamma minibussen uit.

Behalve de MAN TGE Intercity voor intercityvervoer, die zijn première beleefde op de IAA 2018, zal MAN ook twee nieuwe minibusontwerpen voorstellen op Busworld: de MAN eTGE Combi en de MAN TGE City. De eTGE Combi is de eerste zuiver elektrische minibus in het busgamma van MAN. Deze elektrische minibus werd afgeleid van de in serie gebouwde elektrische bestelwagen MAN eTGE en werd goedgekeurd voor maximaal acht passagiers. Deze nieuwe minibus leent zich dan ook perfect voor binnensteden met lage-emissiezones en voor residentiële gebieden en gezondheidscentra waar een minimaal geluidspeil belangrijk is. Om ruimte te besparen, werden de batterijen van de volledig elektrisch aangedreven e-TGE Combi onder de licht verhoogde vloer geplaatst. Die batterijen bieden een theoretisch rijbereik tot 173 kilometer over de NEDC-cyclus of 114 kilometer over de WLTP-cyclus.

De MAN TGE City, nog een blikvanger op de beursstand, is eveneens afgeleid van de bestelwagen TGE. Het platform met verlaagde vloer en stadsvriendelijke deuren, dat speciaal werd ontwikkeld voor de TGE City, kan desgewenst worden uitgerust met klapstoelen en ruimtes voor rolstoelen of buggy’s, staanplaatsen en vaste zitplaatsen. De licht verhoogde achterkant biedt ook bijkomende zitplaatsen. De grote zijruiten verzekeren alle passagiers een ongehinderd uitzicht. Andere bijkomende voorzieningen zijn onder meer de bestemmingsweergaven op de voor- en zijruiten, een achteruitrijcamera en een op het dak gemonteerde airconditioning.

MAN Services, MAN Transport Solutions, MAN DigitalServices

Behalve de producten vindt u op de beursstand uiteraard ook informatie over het uitgebreide gamma diensten van MAN, zoals onderhoudscontracten, hersteldiensten, originele wisselstukken en accessoires, alsook financiële diensten. MAN zal een hele zone wijden aan de uitdagingen van de elektrische transitie. De specialisten van MAN Transport Solutions zullen busfleetoperatoren ook tot in de puntjes adviseren en zullen oplossingen op het gebied van de elektrische mobiliteit voorstellen op maat van hun activiteiten, infrastructuur, diensten en onderhoud. Wat is de exacte energievereiste, waar kan het voertuig worden opgeladen en met welke methode? Het team van MAN Transport Solutions simuleert routes en creëert businesscases en volledig uitgewerkte operationele concepten. Het doel bestaat erin om klanten een geoptimaliseerde transportoplossing met een maximale economische waarde te bieden om ze maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen op de markt van de elektrische mobiliteit.

MAN- en NEOPLAN-klanten zullen ook met onmiddellijke ingang kunnen genieten van de vele voordelen van digitalisering. Vanaf de herfst zullen nieuwe bussen namelijk standaard worden uitgerust met een RIO Box. Zo wil MAN af fabriek de basis leggen voor het gebruik van MAN DigitalServices en RIO. Deze systemen ondersteunen klanten met een voortdurend groeiend aanbod aan digitale diensten op maat van MAN-voertuigen. MAN DigitalServices is ontworpen om alle kostfactoren die deel uitmaken van de TCO (Total Cost of Ownership) in kaart te brengen en te optimaliseren, te beginnen met een naadloze rittenplanning door middel van onderhoudsbeheer. Het resultaat voor busklanten: een hogere kostefficiëntie en betrouwbaarheid op het gebied van fleetbeheer.

Meer nieuws

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Met de overname van Brummer, de partner in het European Food Network voor het transport van geconditioneerde levensmiddelen tussen Duitsland, Oostenrijk en aangrenzende landen, versterkt Dachser zijn netwerk voor het vervoer en de opslag van levensmiddelen in Europa....

Van Hool definitief failliet

Van Hool definitief failliet

Vanmiddag kondigde co-CEO Marc Zwaaneveld aan dat Van Hool 's ochtends de boeken had neergelegd bij de rechtbank van koophandel te Mechelen. Daarmee houdt de bussen- en trailerbouwer uit Koningshooikt definitief op te bestaan. Momenteel is een bindende bieding van VDL...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This