Nieuwe Scania-motoren maken nu al het verschil

Verschenen: 28 februari 2019

Scania levert DC13-volumemotoren in vier vermogensklassen: 370, 410, 450 en 500 pk. Wat deze motoren met elkaar gemeen hebben is dat ze alle vier uitstekende prestaties leveren wat betreft brandstofbesparing en alle vier met SCR-only voor de nabehandeling van uitlaatgassen en turbo’s met vaste geometrie zijn uitgerust. In combinatie met een Scania-contract met flexibel onderhoud levert de intrinsieke duurzaamheid van deze motoren een vergroting op van de productiviteit en uptime en draagt deze bij aan de optimalisatie van de totale bedrijfskosten. De DC13 500-motor is ook geschikt voor veeleisende taken op markten waarop er gewerkt wordt met beperkte voorasladingen.


De sterk verbeterde brandstofcijfers – tot 2 procent brandstofbesparing, hetzelfde voor de DC09-serie van vijfcilinder inlinemotors en de DC13-motoren in dezelfde reeks – zijn behaald dankzij vernieuwingen en zorgvuldige afstemming van de kleinste details door de ingenieurs van Scania. Beide series worden voortaan uitgerust met variabele koelvloeistofpompen die brandstof besparen door middel van gereduceerde werking bij lage belastingscycli. Ze hebben ook een variabele stuurbekrachtigingspomp, een functie die een kleine maar belangrijke bijdrage levert aan de algehele brandstofprestaties. De inlaat- en uitlaatspruitstukken zijn, net als de turbine-behuizingen, aangepast om de pulsenergie te vergroten en voor een snellere respons te zorgen.

Het feit dat Scania’s V8 dit jaar zijn 50e verjaardag viert, zal niet onopgemerkt voorbijgaan aan de liefhebbers die de motor overal ter wereld heeft. Het verjaardagsfeest is al begonnen en blijft nog tot en met eind 2019 doorgaan in verschillende vormen en uitingen en op verschillende terreinen.

Scania introduceerde in 2017 een nieuwe generatie Euro 6 V8-motoren die onmiddellijk om hun brandstofprestaties werden geprezen. De nieuwe serie, verkrijgbaar in uitvoeringen met 520, 580 en 650 pk, levert brandstofbesparingen op van 7 tot 10 procent voor klanten die in het bezit zijn van voertuigen met een hoog gecombineerd truck- en aanhangergewicht en/of die een hogere gemiddelde snelheid moeten kunnen behalen. De nieuwe V8-generatie is het antwoord van Scania op de ontwikkeling in de richting van zwaardere, langere vrachtwagens met betere prestaties op het gebied van uitstoot van CO2 per ton.

Meer nieuws

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Met de overname van Brummer, de partner in het European Food Network voor het transport van geconditioneerde levensmiddelen tussen Duitsland, Oostenrijk en aangrenzende landen, versterkt Dachser zijn netwerk voor het vervoer en de opslag van levensmiddelen in Europa....

Van Hool definitief failliet

Van Hool definitief failliet

Vanmiddag kondigde co-CEO Marc Zwaaneveld aan dat Van Hool 's ochtends de boeken had neergelegd bij de rechtbank van koophandel te Mechelen. Daarmee houdt de bussen- en trailerbouwer uit Koningshooikt definitief op te bestaan. Momenteel is een bindende bieding van VDL...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This