TLV vreest voor capaciteitsproblemen en (verkeers)veiligheid

Verschenen: 26 januari 2018

Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is ontevreden over de beslissing van burgemeester Segers van Dilbeek om de snelwegparking in Groot-Bijgaarden (E40) ’s nachts af te sluiten. De beroepsorganisatie van de Vlaamse transporteurs heeft begrip voor de terechte schrik van de omwonenden maar vreest dat de sluiting voor capaciteitsproblemen zal zorgen met nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid. TLV benadrukt voor de zoveelste keer dat het echte probleem ten gronde moet aangepakt worden.

De beslissing van de Dilbeekse burgemeester kwam er naar aanleiding van het zoveelste incident rond (trans)migranten die aan boord van een vrachtwagen wilden klimmen om op die manier in Engeland te raken. De migrantenproblematiek bestaat al enkele jaren en vrachtwagenbestuurders zijn al heel lang het slachtoffer van wanhopige, maar vaak ook agressieve mensen die het Verenigd Koninkrijk willen bereiken.

Het sluiten van snelwegparkings biedt geen oplossing voor het probleem en dreigt de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs nog meer in het gedrang te brengen. De snelwegparking in Drongen is ’s nachts ook al enkele maanden verboden terrein voor vrachtwagens. Zo blijven er maar weinig potentiële rustplaatsen over. Bovendien wordt het probleem verlegd en zullen transmigranten andere manieren zoeken om hun doel te bereiken.

De kans is bestaande dat de parking in Wetteren heel snel volzet zal zijn, en dat de chauffeurs geen alternatieven zullen vinden om hun verplichte rust te nemen. De nacht doorbrengen op de pechstrook is alvast geen volwaardig alternatief. Het is niet bevorderlijk voor de nachtrust zelf, en levert potentiële risico’s op voor andere weggebruikers.

TLV pleit opnieuw voor verhoogde investeringen in de uitbreiding van beveiligde parkingcapaciteit. In afwachting hiervan kan privé-bewaking van de huidige snelwegparkings een oplossing bieden. TLV zal dus opnieuw bij Vlaams Minister Ben Weyts aandringen op een structurele oplossing voor het probleem. Het is cruciaal dat vrachtwagenbestuurders hun nachtrust in alle comfort en veiligheid kunnen doorbrengen.

Meer nieuws

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Met de overname van Brummer, de partner in het European Food Network voor het transport van geconditioneerde levensmiddelen tussen Duitsland, Oostenrijk en aangrenzende landen, versterkt Dachser zijn netwerk voor het vervoer en de opslag van levensmiddelen in Europa....

Van Hool definitief failliet

Van Hool definitief failliet

Vanmiddag kondigde co-CEO Marc Zwaaneveld aan dat Van Hool 's ochtends de boeken had neergelegd bij de rechtbank van koophandel te Mechelen. Daarmee houdt de bussen- en trailerbouwer uit Koningshooikt definitief op te bestaan. Momenteel is een bindende bieding van VDL...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This