Op 25 oktober 2018 hebben de RET Rotterdam en VDL Bus & Coach het contract voor delevering van 143 VDL Citea’s officieel ondertekend. In het kader van de transitie naarduurzamer openbaar vervoer bestaat deze gunning uit 103 VDL Citea’s SLE-120 Hybrid en40 VDL Citea’s LLE-120 met een zuinige Euro 6 motor. Eerder dit jaar, in augustus, tekenden VDL Bus & Coach en RET al een order voor 55 VDL Citea’s Electric inclusief delaadinfrastructuur. Vanaf eind 2019 worden de elektrische bussen ingezet op lijndiensten in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen en gaan de hybride en dieselbussen voornamelijk op streeklijnen in de regio Rotterdam rijden.
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: ‘‘Naast de gunning van 55 volledigelektrische bussen in juli is de gunning van deze concessie voor 143 VDL Citea’s een signaal vanvertrouwen van RET in VDL. We zijn enorm trots dat VDL sinds lange tijd opnieuw bussen gaat leveren aan Rotterdam, een dynamische stad die bekendstaat als knooppunt voor transport en mobiliteit. Fantastisch om daar onderdeel van te zijn. Wij zijn eveneens enthousiast dat we met onze bussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus eenschoner Rotterdam.”
Transitie naar schoner openbaar vervoer
Met de inzet van hybride en lichtgewicht dieselbussen op streeklijnen in de regio Rotterdam wordt er een volgende stap gezet in de transitie naar schoner openbaar vervoer. De Citea SLE-120 Hybrid voor RET heeft een lengte van 12 meter en is uitgerust met een serieel hybride systeem. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor waarbij de elektrische stroom ofwel afkomstig is uit het batterijpakket ofwel opgewekt wordt door de dieselgenerator. Als de dieselmotor actief is, worden tevens de batterijen bijgeladen. Daarnaast worden de batterijen ook opgeladen door recuperatie van de remenergie. In de zones waar de dieselmotor draait, wordt het toerental zo constant mogelijk gehouden zodat het geluidsniveau ook hier gering is.
De 40 Citea’s LLE met een lengte van 12 meter kenmerken zich door een zeer laag ledig gewicht in combinatie met zuinige Euro 6 motoren. Dit resulteert in een significant lager brandstofverbruik vergeleken met conventionele bussen en lagere onderhoudskosten. De brandstofbesparing betekent niet alleen lagere operationele kosten maar ook een forse reductie van de CO2-uitstoot. De dieselbussen zijn uitgerust met een start-stopsysteem wat resulteert in brandstofbesparing omdat de dieselmotor bij haltes of bij stilstand uitgeschakeld wordt. Op deze momenten produceren de bussen geen geluid wat bijdraagt aan meer comfort voor de omgeving.
Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stapin de verduurzaming van onze busvloot. Eerder dit jaar verleenden we al de opdracht tot de levering van 55 volledig elektrische bussen aan VDL. Met deze stap leveren we opnieuw eenbijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”