ALL-CONNECTS – TRACK & TRACE: luxe of economische noodzaak?

Verschenen: 3 december 2020

5 misverstanden over digitale telematicasystemen voor de transportwereld

Digitale transformatie, waarbij IoT technologie en telematicasystemen worden ingezet, zijn in sommige transportbedrijven al helemaal geïntegreerd, terwijl het in andere ondernemingen met veel controverse en argwaan omringd is. Jammer, want bedrijven die gebruik maken van deze nieuwe technologie, verwerven hiermee de noodzakelijke kracht om hun logistieke organisatie te verbeteren en tegelijk veel geld te besparen: 

  • Monitoren van het rijgedrag van de chauffeurs leidt tot minder boetes en langere levensduur onderdelen
  • Analyseren van het inefficiënt brandstofgebruik en inzetten van routeplanning bespaart op brandstofkosten
  • Realtime overzicht van je wagenpark vermindert werkstress en beperkt tijdverlies

Toch blijven nog hardnekkige misverstanden bestaan over het eigenlijke doel van trackingsystemen en hun plek in de ondernemingsstrategie.

We bespreken de top 5 misvattingen over het gebruik van telematica in transportbedrijven.

1 | “Het prijskaartje van digitale transformatie is te hoog. Het zal mijn operationele kosten de hoogte in jagen.”

Telematicasystemen hebben bewezen dat ze zichzelf snel terug betalen, en daarna het bedrijfsresultaat positief beïnvloeden. Met de routeplanner en inzicht in realtime chauffeurslocaties, kan een planner bepalen welke chauffeurs worden toegewezen aan opdrachten waar ze het dichtst bij zijn, en de reistijd tussen twee stops aanzienlijk inkorten. Via slimme sensors, die data via draadloze netwerken doorsturen naar een online beheerplatform, worden rapporten gegenereerd -over de voertuigstatus- en toestand: overmatig brandstofverbruik, inefficiënt rijgedrag dat te veel vergt van banden, motor, remmen, …  Brandstof- en onderhoudskosten omvatten doorgaans 30 tot 40 procent van de kosten per kilometer van een bedrijf, dus door deze kosten te beheersen, kunnen transportbedrijven jaarlijks veel geld besparen.

2 | “Ik heb geen tracking systeem nodig. Mijn chauffeurs en ik communiceren via smartphone. Dat is toch voldoende, denk ik?”

Verkeerd gedacht. Een smartphone biedt niet alle zakelijke voordelen van een telematicasysteem. Moderne vlootmanagers zijn verantwoordelijk voor steeds meer bedrijfskritische processen met betrekking tot veiligheid, kostenvermindering en tijdsbesparing. Een digitaal beheerplatform pakt de belangrijkste problemen aan waarmee transportbedrijven worden geconfronteerd, en geeft je vlootmanagers de broodnodige werktools om aan de steeds hogere jobverwachtingen te kunnen voldoen.

3 | “Telematica in de cabine die worden zorgt voor extra afleiding onderweg, en dat brengt de veiligheid in gevaar”

De telematica wordt verborgen geïnstalleerd, en het toestel registeert automatisch alle voertuigdata. Via een handige smartphone-app kan de planner met de chauffeur communiceren, en ziet de chauffeur route-updates of nieuwe opdrachten. Waar de chauffeur vroege manueel de tachodata moest downloaden, wordt de digitale data nu vanop afstand rechtstreeks op het platform gedownload voor verwerking. Het intelligent gebruik van een telematicasysteem zorgt dus vooral voor minder stress bij de chauffeur, zodat hij zich kan focussen op zijn job.

4 | “Mijn chauffeurs willen geen ‘big brother’ systeem”

Een telematicasysteem wordt strategisch gebruikt om efficiëntie te meten, chauffeurs te helpen productiever te zijn en het bedrijfslogistiek te verbeteren. Voor vlootmanagers is het een absolute plus dat ze te allen tijde precies weten waar al hun voertuigen en chauffeurs zich bevinden, om snel nieuwe opdrachten te routeren en te verzenden via een efficiënt en veilig systeem. Het is normaal dat chauffeurs zich ongemakkelijk voelen als ze worden gecontroleerd. Het is echter belangrijk om ze gerust te stellen de verzamelde data niet gebruikt wordt om persoonlijk ‘op de man te spelen’ maar ingezet wordt om ervoor te zorgen dat het bedrijf kan blijven concurreren en doorgroeien. Bovendien zorgt de privéknop ervoor dat er een duidelijke scheiding is tussen zichtbare werkgerelateerde rijuren en onzichtbaar privégebruik ‘s avonds of tijdens het weekend.

5 | “Mijn bedrijf is niet groot genoeg om te digitaliseren”

Als je bedrijf afhankelijk is van je wagenpark, moet je weten hoe ze presteren, waar ze zijn en wat ze doen. Of je nu drie, vijf of 500 voertuigen heeft, een realtime voertuigvolgysteem kan je bedrijf operationeel houden, beschermen tegen ongegronde verzekeringsclaims en je operationele kosten doen kelderen.  Vandaag is inzetten op digitalisering niet langer een optie, maar een pure noodzaak om concurrentieel te blijven in een steeds sterker competitief werkveld. Als je dan weet dat een track & tracesysteem in combinatie met laadruimtebeveiliging reeds vanaf 1 enkel voertuig rendeert, dan twijfel je toch niet langer? https://www.all-connects.be/nl/oplossingen/track-and-trace

 

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This