Als het van Europa afhangt binnenkort geen rust meer voor de beroepschauffeurs?

Verschenen: 11 december 2019

BTB-ABVV maakt zich zeer ongerust over de laatste ontwikkelingen rond het Mobility Package tijdens de huidige besprekingen op Europees niveau. De Europese transportvakbonden hebben een lange strijd gevoerd om uiteindelijk tot een redelijk compromis rond het Mobility Package te komen binnen het Europees Parlement.

Frank Moreels, voorzitter van BTB: “De Belgische Transportbond en haar Europese overkoepelende transportfederatie ETF heeft steeds met overtuiging dit compromis verdedigd, omdat wij vonden dat het compromispakket een aantal maatregelen bevat die de arbeidsomstandigheden van beroepschauffeurs verbeteren. In deze strijd kregen wij de steun van Europese Parlementsleden die een einde willen stellen aan de sociale dumping in de sector.”

BTB is en blijft voorstander van de tweewekelijkse referteperiode voor de berekening van de rij- en rusttijden. Deze referteperiode optrekken tot drie of vier weken verhoogt het risico voor de verkeersveiligheid, want vermoeide chauffeurs zijn een gevaar op de baan. Niet alleen voor vrachtwagenchauffeurs, zeker ook voor autocarchauffeurs stellen zich zware problemen indien de referteperiode wordt verruimd. Bovendien is de uitbreiding van de referteperiode van de rij- en rusttijden ook geen economische noodzaak.

Voor BTB moet het Mobility Package voorzien in de terugkeer van de chauffeurs naar hun woonplaats, en niet naar hun economische uitvalbasis, zoals sommigen graag willen zien. Zij hebben als enige doel om via postbusbedrijven in Oost-Europa de beroepschauffeurs nog meer in de precariteit te duwen.

BTB dringt verder nog steeds aan op de snelle implementatie van de intelligente tachograaf in vrachtwagens met een laadvermogen van minder dan 3,5 ton.

Frank Moreels, voorzitter van BTB: “Indien het door ons gesteunde compromisvoorstel van het Mobility Package nog verder wordt uitgehold, zet dit de deur voor sociale dumping opnieuw wagenwijd open. Ik roep dan ook alle deelnemers aan de huidige triloog-onderhandelingen (de Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Parlement) op om respect op te brengen voor het compromis dat in het Europees Parlement eerder werd uitgewerkt. We zullen de uitkomst van de triloog kritisch evalueren. Wetende dat de referentieperiode van twee weken voor de rij- en rusttijden voor ons absoluut niet verruimd moet worden. Foute beslissingen over deze thematiek kunnen desastreuze gevolgen hebben voor zowel de beroepschauffeur als de verkeersveiligheid.”

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This