Bridgestone feliciteert Belgische en Nederlandse teams op ‘ECOPIA with ologic’-banden met overwinning in de 2019 Bridgestone World Solar Challenge

Verschenen: 14 november 2019

Bridgestone Corporation (Bridgestone) feliciteert Agoria Solar Team (België) en Solar Team Eindhoven (Nederland) met hun overwinning in de categorieën Challenger1 en Cruiser2 in de 2019 Bridgestone World Solar Challenge, de meest toonaangevende zonnewagenrace wereldwijd. Beide teams reden met Bridgestone ‘ECOPIA with ologic’-banden.

‘ECOPIA with ologic’-banden zijn brandstofzuinige banden, speciaal ontworpen voor zonnewagens die gebruikmaken van de brandstofzuinige bandentechnologie ‘ologic’ van Bridgestone. ‘ECOPIA with ologic’- banden bieden de nodige duurzaamheid en een verlaagde rolweerstand. Banden met ologic-technologie zijn smaller dan standaardbanden en hebben een bredere diameter, waardoor de specifieke vorm garant staat voor uiterste brandstofefficiëntie en veiligheid. De bredere diameter zorgt voor minimale veranderingen in de vorm van het contactvlak, wat resulteert in een lagere rolweerstand en bijgevolg een grotere brandstofefficiëntie. Daarbovenop verlaagt de smallere vorm ook de luchtweerstand tijdens het rijden.

De BWSC wordt om de twee jaar in Australië gehouden. De piloten nemen het tegen elkaar op over een afstand van 3.000 km van Darwin, in het noorden van Australië, naar Adelaide, in het uiterste zuiden van het land.

“De Bridgestone World Solar Challenge deed z’n naam dit jaar alle eer aan: het werd een razendsnelle race met elke dag nieuwe, onvoorstelbare uitdagingen. De laatste twee dagen klommen we nog van plaats 3 naar plaats 1 in het klassement, met dank aan de aanzienlijk lagere rolweerstand en uitzonderlijke duurzaamheid van onze Bridgestone-banden. Het was een hele teamprestatie om in 34 uur van Darwin naar Adelaide te rijden in een auto die in 15 maanden door een groep van 19 studenten werd ontworpen en gebouwd, en die uitsluitend op zonne-energie rijdt!”, aldus Willem-Jan Claes, Team Manager van het Belgische Agoria Solar Team.

“We zijn heel blij dat we Bridgestone-banden konden gebruiken, want die speelden een hoofdrol tijdens de langste etappe van de Challenge. Tijdens die etappe moesten we een enorme afstand afleggen met tegenwinden boven 30 km/u. Zonder de lage rolweerstand van de Bridgestone-banden waren onze kansen om deze etappe uit te rijden flink wat kleiner geweest”, aldus Evan Quadvlieg, Technical Acquisition Manager van het Nederlandse Solar Team Eindhoven.

‘Ik wil Agoria Solar Team en Solar Team Eindhoven feliciteren met hun zege in de categorieën Challenger en Cruiser. Als hoofdsponsor van het evenement zijn we verheugd dat we alle deelnemende teams aan de BWSC konden helpen om hun dromen te vervullen. Ik zie ernaar uit om ook in de toekomst ons steentje te blijven bijdragen aan de verdere ontwikkeling van zonnewagens, om ambitieuze jonge ingenieurs te ondersteunen en het milieu te beschermen door zonlicht als nieuwe energiebron te gebruiken’, aldus Kazutoshi Oyama, Director of Brand Strategy and Communications van Bridgestone Corporation.

Bridgestone kondigde aan nog tot 2030 als hoofdsponsor verbonden te blijven aan de BWSC. Dit partnerschap weerspiegelt de drie grote prioriteiten die Bridgestone zichzelf stelt in zijn beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen: Our Way to Serve: mobility, people and environment. Het zet innovatie in om de manier waarop mensen bewegen, leven, werken en spelen te verbeteren. Als hoofdsponsor van het evenement zal Bridgestone ‘ECOPIA with ologic’-banden blijven leveren aan de deelnemende teams. Bridgestone draagt zo bij aan de mobiliteit van de samenleving en vermindert zijn impact op het milieu, terwijl het jonge ingenieurs ondersteunt.

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This