Circulaire economie: Renault Trucks kondigt de oprichting van zijn ontmantelingsfabriek aan, de Used Parts Factory

Verschenen: 1 september 2022

Om het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en de milieu-impact van zijn vrachtwagens te beperken, zet Renault Trucks de volgende stappen om zijn industriële activiteiten om te zetten in een circulaire economie. In het verlengde van zijn transformatieactiviteiten voor tweedehands trucks (Used Trucks Factory in Bourg-en-Bresse) en zijn remanufacturingactiviteiten (fabriek in Limoges) kondigt Renault Trucks de oprichting van de Used Parts Factory aan. Op deze industriële site in Vénissieux worden vrachtwagens van Renault Trucks ontmanteld zodat hun onderdelen opnieuw kunnen worden gebruikt.

Al vijf jaar investeert Renault Trucks in de circulaire economie met een aanpak die steunt op drie pijlers: voertuigen uit zijn wagenpark en tweedehandsvoertuigen valoriseren, ombouwen en recycleren. 

Tweedehandse vrachtwagens omgebouwd volgens strikte industriële processen in de Used Trucks Factory, voertuigen opgewaardeerd met de nieuwste technologieën in het herconditioneringscentrum van Lyon en tweedehandsvoertuigen van speciale reeksen … Renault Trucks neemt tal van initiatieven om de levensduur van zijn voertuigen te verlengen.

De constructeur zet zijn inspanningen voort en kondigt de oprichting van de Used Parts Factory aan, een industriële vestiging voor de recyclage van vrachtwagens en de herwaardering van onderdelen en grondstoffen. Dat initiatief werd gevalideerd door een voorafgaande studie die Renault Trucks in 2020 heeft uitgevoerd in samenwerking met specialist Indra Automobile Recycling en het agentschap ADEME (Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Énergie).

Used Parts Factory: afgedankte vrachtwagens valoriseren

Renault Trucks dat zich heeft voorgenomen om afgedankte vrachtwagens te valoriseren en de wisselstukken te hergebruiken en opent daartoe een specifieke fabriek in het hart van zijn vestiging in Lyon-Vénissieux. Deze fabriek van 3.000 m2, die zich zo dicht mogelijk bij het logistieke centrum bevindt, richt zich tot tweedehandse vrachtwagens van Renault Trucks, die ondanks hun hoge kilometerstand nog onderdelen met een groot hergebruikspotentieel bevatten. Renault Trucks-vrachtwagens en hun onderdelen zijn namelijk ontworpen om meer dan 1,5 miljoen kilometer mee te gaan.

De vrachtwagens van Renault Trucks zullen in de Used Parts Factory worden ontmanteld. Vooraf geïdentificeerde onderdelen die geschikt zijn voor hergebruik (motor, versnellingsbak, cabine, tank, bumpers, luchtgeleiders, enz.) worden door de operatoren verwijderd.

Zodra de onderdelen voor hergebruik zijn verwijderd, worden de andere onderdelen gerecycleerd[1]. Zo worden de langsliggers versneden en naar de nabijgelegen gieterij gebracht. Het geëxtraheerde metaal zal worden gebruikt om nieuwe voertuigen te maken.

De onderdelen die bestemd zijn om opnieuw te worden gebruikt, worden vervolgens gecontroleerd, gereinigd en gelabeld om ze op te nemen in een database en hun traceerbaarheid te verzekeren. Deze herbruikbare onderdelen komen vervolgens in het nabijgelegen onderdelenmagazijn van Renault Trucks terecht, net als de nieuwe originele onderdelen.

Used Parts by Renault Trucks: een constructeursaanbod van herbruikbare onderdelen

Net als nieuwe wisselstukken zullen herbruikbare wisselstukken, die worden verkocht onder het label ‘Used Parts by Renault Trucks’, ter beschikking worden gesteld van de concessiehouders op het e-commerceportaal voor wisselstukken van de constructeur. Deze herbruikbare onderdelen genieten een fabrieksgarantie en zijn gemiddeld 50 tot 60 procent goedkoper dan nieuwe onderdelen.

Aangezien het om tweedehandse wisselstukken voor oude modelgamma’s gaat, zet Renault Trucks zijn samenwerking met Indra Automobile Recycling voort en zal het zijn concessienetwerk een waaier aan onderdelen aanbieden die afkomstig zijn van ontmantelingen uitgevoerd door de recyclagespecialist.Met dit nieuwe aanbod zet Renault Trucks zijn weg naar koolstofneutraliteit voort en speelt het merk ook in op het tekort aan onderdelen en grondstoffen, dat de hele sector treft. 


[1] De vrachtwagens van Renault Trucks zijn gemiddeld voor 95 procent recycleerbaar (theoretische berekeningen volgens de ISO 22628-norm).

Meer nieuws

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Meer voorraad, meer voordelen. Geniet t.e.m. 30 april nog van uitzonderlijke stockdeals bij Hedin Automotive. Tijdens die periode kunt u terecht in alle Mercedes-Benz Truck Centers van de dealergroep voor exclusieve voorraadvoordelen. Dat Hedin Automotive een vaste...

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Dachser neemt logistieke dienstverlener Brummer over

Met de overname van Brummer, de partner in het European Food Network voor het transport van geconditioneerde levensmiddelen tussen Duitsland, Oostenrijk en aangrenzende landen, versterkt Dachser zijn netwerk voor het vervoer en de opslag van levensmiddelen in Europa....

Van Hool definitief failliet

Van Hool definitief failliet

Vanmiddag kondigde co-CEO Marc Zwaaneveld aan dat Van Hool 's ochtends de boeken had neergelegd bij de rechtbank van koophandel te Mechelen. Daarmee houdt de bussen- en trailerbouwer uit Koningshooikt definitief op te bestaan. Momenteel is een bindende bieding van VDL...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This