Dag van de Heftruckchauffeur: een applaus voor de helden van de logistieke sector

Verschenen: 8 mei 2021

Op 8 mei, op de Dag van de Heftruckchauffeur en na een jaar vol inspanningen, zetten we de heftruckchauffeurs extra in de bloemetjes.

Het afgelopen jaar was er een van thuisblijven, maatregelen volgen en vooral een jaar vol online bestellingen. Deze toename resulteerde in een hogere werkdruk binnen de sector en bijgevolg ook meer risico’s. Fedris stelde in 2019 1.480 ongevallen vast, het hoogste aantal sinds 2012. Om die reden wil B-CLOSE, de Belgische heftruckspecialist, extra aandacht vragen voor veiligheid binnen de sector.

2020 stond in het teken van lockdowns en digitalisering. Steeds meer winkels én consumenten vonden hun weg naar online bestellingen, wat een grote invloed had op het werk van de heftruckchauffeurs. De logistieke sector, met heftruckchauffeurs op de eerste rij, stak een extra tandje bij om alle pakjes stipt te verzenden en de online economie vlot draaiende te houden. Op de Dag van de Heftruckchauffeur worden heftruckchauffeurs bij bedrijven over heel België in de kijker gezet en bedankt voor hun enthousiasme en inzet.

Deze ‘helden van de logistieke sector’ kloppen vaak lange en zware dagen om het werk tijdig rond te krijgen. Dagelijks deadlines halen in hectische omstandigheden was het afgelopen jaar absoluut geen uitzondering, wat een impact heeft op de veiligheid van de heftruckchauffeurs.

Vermoeidheid is een van de belangrijkste oorzaken voor gevaarlijke situaties op de werkvloer. De extra inspanningen die het afgelopen jaar geleverd zijn in combinatie met de hectiek, zorgt ervoor dat de heftruckchauffeurs soms minder oplettend zijn. Hierdoor gebeuren jammer genoeg ook meer fouten en ongevallen”, stelt Kurt Boudt, Marketing Manager bij B-CLOSE.

Een risicovolle sector

Veiligheid is en blijft een sterk werkpunt voor de hele sector. Daarom wil B-CLOSE op deze dag niet alleen de heftruckchauffeurs in de kijker zetten, maar ook hun veiligheid. De job van heftruckchauffeur is mooi, maar ook veeleisend en bij momenten zwaar. Dat kan zorgen voor stress en bijgevolg gevaarlijke situaties.

Het meest recente jaarrapport van Fedris (het Federaal agentschap voor Beroepsrisico’s) toont aan dat er nog steeds veel ongelukken gebeuren bij heftruckchauffeurs. In 2019 gebeurden er 1.480 ongelukken met heftrucks en andere mobiele installaties. Ondanks de vele sensibiliseringsactiviteiten blijft het aantal ongevallen al enkele jaren stijgen, met dit jaar het hoogste aantal sinds 2012. De ongevallen komen ook met een impact. Bijna 60% van de heftruckchauffeurs die een ongeluk meemaakten, is tijdelijk werkonbekwaam en bij 13,78% is die impact zelfs blijvend. Ook de sector ‘opslag en vervoersondersteunende activiteiten’, waarvan heftruckchauffeurs deel uitmaken, staat op de negende plaats wat betreft het aantal ongevallen in 2019.

Het is dan ook van groot belang om te blijven focussen op veiligheid en ervoor te zorgen dat heftruckchauffeurs hun job in veilige werkomstandigheden kunnen uitvoeren. Kurt Boudt, Marketing Manager bij B-CLOSE“Een degelijke opleiding van de heftruckchauffeurs en een regelmatig nazicht en onderhoud van de heftrucks vormen de basis voor een veilige werkomgeving. Daarnaast schuilt het grootste risico in repetitief werk: blijf waakzaam, ook al voer je een handeling voor de duizendste keer uit.” 

Goede afspraken in magazijnen en geluids-en lichtsignalen kunnen werknemers waarschuwen wanneer er gevaar dreigt en zo de veiligheid van de heftruckchauffeurs vergroten. 

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This