De Lijn neemt nieuwste generatie e-bussen in dienst in Limburg

Verschenen: 25 mei 2023

Vanaf 30 mei rijdt De Lijn met de eerste elektrische bussen van haar nieuwste generatie in Limburg. ‘De eerste e-bussen zullen vanuit de Limburgse stelplaats Winterslag rijden op het Genkse stadsnet en op enkele streeklijnen tussen Genk, Hasselt, Tongeren en Houthalen. De stelplaats Winterslag werd ook uitgerust met de nodige laadinfrastructuur waar de e-bussen vooral ’s nachts zullen laden. Er komen dit jaar nog 16 e-bussen in Winterslag en 40 e-bussen voor de stelplaatsen Kortrijk, Destelbergen en Sint-Niklaas’, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Comfortabele en toegankelijke e-bus

De vier e-bussen die vandaag voorgesteld werden in Genk, maken deel uit van een bestelling van 60 standaard e-bussen (met een lengte van 12 meter) bij twee leveranciers, Van Hool en VDL. Deze e-bussen kunnen minstens 220 km afleggen zonder onderweg bij te laden. De e-bussen laden op de stelplaats, vooral ’s nachts. Tegen eind dit jaar zullen er met deze bestelling 20 e-bussen voor Genk zijn, 16 voor Kortrijk, 9 voor Destelbergen en 15 voor Sint-Niklaas. De betrokken stelplaatsen zijn ook uitgerust met de nodige laadinfrastructuur.

Directeur-generaal van De Lijn, Ann Schoubs:

‘In de nieuwe bussen is ruime aandacht besteed aan klantvriendelijkheid, waarbij we veel suggesties van reizigersorganisaties meenamen in het ontwerp. Als De Lijn de fileproblematiek mee wil oplossen, moeten we ons openbaar vervoer aantrekkelijk maken.’

De vloer met warme houtlook en ingelegde iconen, LED-verlichting, usb-oplaadpunten en zetelbekleding in gerecycleerd imitatieleder geven het interieur van de nieuwe e-bussen een uitnodigend karakter. Reizigers krijgen via extra brede schermen in de e-bus real-time ritinformatie. Dankzij de automatische, elektrische oprijplaat zijn de bussen vlot toegankelijk voor reizigers met rolstoel of kinderwagen. De e-bussen beschikken ook over alle hedendaagse veiligheidsvoorzieningen, klimaatregeling en een comfortabele vering.

Emissievrij tegen 2035

De Lijn koopt alleen nog volledig elektrische bussen, ook haar exploitanten zetten volop in op de vergroening van hun wagenpark. De e-bussen verbruiken geen fossiele brandstof en stoten helemaal niets uit. Dit betekent geen schadelijke stoffen als CO2 (veroorzaakt broeikasgassen) en NOX (zure regen, schadelijk voor de gezondheid). Dit is zowel voor het klimaat als voor de gezondheid van wie zich in of om de bus bevindt een groot voordeel. Een bijkomend voordeel is dat e-bussen, door de afwezigheid van een dieselmotor, ook erg stil zijn. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot.

Meer nieuws

Mercedes-Benz laat Actros 1047 km rijden op vloeibare waterstof

Mercedes-Benz laat Actros 1047 km rijden op vloeibare waterstof

Op 26 september hield Mercedes-Benz Trucks een event in Berlijn, waarbij een recordrit met een Mercedes-Benz Actros trekker met brandstofcel van Cellcentric op vloeibare waterstof werd afgesloten. De trekker oplegger combinatie van 40 ton had een traject van de...

Piaggio Porter NP6: Fris gezicht in de stad

Piaggio Porter NP6: Fris gezicht in de stad

Piaggio Porter NP6 met kastopbouw   Beherman Motors, invoerder van de citytrucks van Piaggio Commercial presenteert met de Piaggio Porter NP6 een ideale lichte vrachtwagen voor inzet in stads- en dorpskernen. Naast het standaard chassis-cabinemodel, de pick-up en...

De Lijn zoekt chauffeurs en technici

De Lijn zoekt chauffeurs en technici

De Lijn zet voortdurend alles op alles om nieuwe collega’s aan te trekken. Oktober wordt terug jobdagen-maand. Er werden 900 chauffeurs gezocht voor 2023. De teller van aangeworven chauffeurs dit jaar staat ongeveer op 600. Dat betekent dat er via een aantal...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This