De toekomst van vrachtvervoer: MAN en HHLA pioniers in Logistics 4.0 met de autonome Hamburg TruckPilot

Verschenen: 20 oktober 2021

MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) hebben met succes het gezamenlijke project Hamburg TruckPilot afgerond en daarmee een mijlpaal in geautomatiseerd containervervoer bereikt. Autonoom rijden kan het vrachtvervoer veiliger, efficiënter en duurzamer maken.

• Met Hamburg TruckPilot hebben MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG een belangrijke mijlpaal bereikt voor het gebruik van zelfrijdende vrachtwagens in haventerminals

• Resultaten van het Hamburg TruckPilot-project werden gepresenteerd op het ITS World Congress 2021

• Hamburg TruckPilot is een belangrijke stap op weg naar autonoom hub-to-hub transport

De nieuwe wet inzake autonoom rijden in Duitsland creëert de wettelijke vereisten voor toekomstige hub-to-hub-toepassingen als een belangrijk onderdeel van Logistics 4.0

“Pilootprojecten zoals Hamburg TruckPilot bewijzen dat het gebruik van zelf- rijdende vrachtwagens technologisch haalbaar is en efficiënt kan worden geïntegreerd in logistieke processen. Autonoom rijden zal een doorbraak zijn op vlak van transport. In nauwe samenwerking met klanten en partners testen we praktische automatiseringsoplossingen om zelfrijdende vrachtwagens klaar te maken voor serieproductie vanaf 2030″, zegt Dr. Frederik Zohm, bestuurslid van MAN voor onderzoek en ontwikkeling, over de projectresultaten die MAN Truck & Bus samen met HHLA presenteerde op het ITS World Congress 2021 op 13 oktober in Hamburg.

HHLA CEO Angela Titzrath benadrukte op de persconferentie dat de samen- werking met MAN een belangrijke en noodzakelijke stap is om de toekomst van het vrachtvervoer vorm te geven: “Autonoom rijden is de toekomst! Bij HHLA bereiden we ons hierop voor. Logistics 4.0 biedt opportuniteiten op wereldschaal. Om ze te gebruiken moeten we openstaan voor verandering en de moed tonen om te veranderen. Autonoom rijden en Hamburg TruckPilot zijn goede voorbeelden van transformatieve processen die we actief vorm willen geven.”

Hamburg TruckPilot: baanbrekend werk door samenwerking

MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG hebben het project “Hamburg TruckPilot” succesvol afgerond in de zomer van 2021. De doel- stelling van het driejarig project, dat ook deel uitmaakte van het strategische mobiliteitspartnerschap tussen de stad Hamburg en Volkswagen AG, omvatte de ontwikkeling en praktische tests van een autonome vrachtwagen voor containervervoer in de HHLA Container Terminal Altenwerder (CTA). Tijdens de praktische reizen vervoerde de logistieke partner, Spedition Jakob Weets e.K. uit Emden, eerst containers van ruim twaalf meter (40 ft) die gecontroleerd werden door een chauffeur namens Volkswagen Group Logistics naar de CTA-terminal in de haven van Hamburg. Daar reed de vrachtwagen autonoom over de terminalzone en bewoog hij vlot in gemengd verkeer met andere weggebruikers. Hij reed naar zijn bestemming in de baan van de containeropslag en manoeuvreerde zich met grote precisie achteruit in de parkeerplaats. Nadat de container overgezet was, verliep de terugreis naar de controlepoort net zo autonoom, en voorbij het terminalterrein nam de bestuurder van het transportbedrijf Jakob Weets e.K. opnieuw de volledige controle.

Till Schlumberger, projectmanager bij HHLA verantwoordelijk voor Hamburg TruckPilot, maakte duidelijk wat een baanbrekende technologische prestatie de succesvolle testrit was: “Met zijn sterk geautomatiseerde processen is HHLA Container Terminal Altenwerder de ideale testomgeving om veelbelo- vende technologieën uit te proberen. Onze faciliteiten werken 24/7 de klok rond, 360 dagen per jaar. De veilige integratie van autonome vrachtwagens in de terminalprocessen is echter een grote uitdaging, omdat autonome en klassieke transporten door elkaar heen lopen. Met Hamburg TruckPilot konden we aantonen dat deze toepassing in de praktijk mogelijk en veelbe- lovend is.”

Sebastian Völl, Project Manager Hamburg TruckPilot bij MAN Truck & Bus, is zeer tevreden met de resultaten van de praktijktests in de haven van Hamburg. “Hamburg TruckPilot was een belangrijke mijlpaal voor ons op de weg naar autonoom rijden. Toen ons prototype voor het eerst onafhankelijk in een parkeerbaan voor containeropslag manoeuvreerde, zagen we dat het werkte en dat we aan de hoge nauwkeurigheidsvereisten kunnen voldoen. En zelfs tijdens het rijden over de terminal-site met vele andere handmatig bestuurde vrachtwagens, sensortechnologie, omgevingsdetectie en automatiseringssystemen werd de interactie perfect beheerst. Toen de eerste container met een echte vracht van het chassis werd getild tijdens de praktische ritten, was ik supertrots op het hele team! We kunnen op deze ervaring voortbouwen voor toekomstige projecten.”

Met het oog op autonoom rijden tussen verschillende logistieke hubs in hub-to-hub-verkeer verzamelden de partners reeds waardevolle gegevens over de manuele feederritten op de A7 tussen de Weets Container Terminal Soltau en het havengebied 70 kilometer verderop. Ook verdergaande projecten met praktische aandrijvingen op de openbare weg zullen hier voordeel uit halen. Dergelijke praktijktests, die altijd worden begeleid door veiligheidschauffeurs, zullen ook mogelijk zijn buiten gesloten gebieden dankzij de wet op autonoom rijden in Duitsland.

Duitsland als motor van innovatie

In juli 2021 nam de Bondsrepubliek Duitsland als eerste land ooit een wet aan over autonoom rijden. Dit regulariseert en veroorlooft in het algemeen het gebruik van autonome voertuigen (niveau 4) in afgebakende operationele gebieden, zoals verkeer tussen logistieke terminals. Een technisch verantwoordelijke moet ook de verplaatsingen monitoren.

Voor vrachtvervoer bieden autonome vrachtwagens tal van voordelen. Zij kunnen het vervoer efficiënter, kosteneffectiever, betrouwbaarder, duurza- mer en vooral veiliger maken. Voor Container Logistics 4.0 en Industry 4.0 vormen zelfrijdende vrachtwagens een belangrijk element. Ze zijn ook een oplossing voor het chauffeurstekort dat bij veel transportbedrijven steeds meer problemen veroorzaakt.

Vooruitzichten voor het vrachtvervoer

Om de automatisering te bevorderen, wil MAN achtereenvolgens verdere samenwerkingsprojecten lanceren voor de ontwikkeling van autonoom hub-to- hub-transport. Vanaf het midden van het decennium zijn initiële toepassingstests voor zelfrijdende MAN-vrachtwagens in de bedrijfsprocessen van klantenbedrijven denkbaar. Het doel is om vanaf 2030 autonoom rijdende vrachtwagens te kunnen realiseren als serieoplossingen. In combinatie met emissievrije aandrijvingen kunnen deze niet alleen de veiligheid en efficiëntie van de logistiek verhogen, maar ook een belangrijke bijdrage leveren aan het CO2-geminimaliseerd vrachtvervoer.

Meer nieuws

Renault Trucks kondigt nieuw logistiek platform in Lyon aan

Renault Trucks kondigt nieuw logistiek platform in Lyon aan

Renault Trucks kondigt de constructie van een nieuw energiepositief gebouw aan in het hart van zijn site in Lyon-Saint-Priest. Het gebouw zal een oppervlakte van 46.000 m2 hebben en vertegenwoordigt een investering van 132 miljoen euro. Het gebouw, dat in 2028 zijn...

Hendrik De Spiegelaere overleden

Hendrik De Spiegelaere overleden

Journalist Hendrik De Spiegelaere is gisterennamiddag, na een kort ziekbed, overleden. Hij stond aan de grondslag van TRANSPORAMA. Sinds een aantal jaar was hij ook verantwoordelijk voor de journalistieke invulling van Trans Aktueel. Hendrik studeerde industriële...

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Müller Fresh Food Logistics voegt eerste trucks in Dachser-kleuren aan wagenpark toe Müller Fresh Food Logistics, de logistieke dienstverlener gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft zes Euro 6 trucks van MAN volledig in Dachser-kleuren aangeschaft. Het...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This