Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL), lanceerde begin april de campagne “Dream 2 Drive” om de opleiding tot vrachtwagenchauffeur te promoten bij jongeren in het secundair onderwijs. Met een tekort van 5000 chauffeurs en een verouderende beroepsbevolking heeft de Belgische transportsector meer dan ooit nood aan vrachtwagenchauffeurs. “Het is belangrijk om jongeren te informeren dat twaalf secundaire scholen in België een theoretische en praktische opleiding tot vrachtwagenchauffeur aanbieden”, benadrukt Geert Heylen, Directeur van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek.
Hands-on leren, met zicht op de weg en de toekomst
De nood is hoog: de sector is op zoek naar meer dan 5000 vrachtwagenchauffeurs, en het feit dat een groot deel van de huidige chauffeurs de pensioengerechtigde leeftijd bereikt zal dit tekort de komende jaren waarschijnlijk nog versterken. Jammer genoeg is deze opleiding nog te weinig gekend bij de jongeren, hoewel ze al in twaalf scholen in België wordt aangeboden.
In Vlaanderen start de opleiding tot vrachtwagenchauffeur vanaf het 5de middelbaar, in Wallonië zelfs al vanaf het 4de secundair. Na de opleiding studeren jongeren af met veel meer dan enkel een rijbewijs C/CE (en B): ze behalen ook een ADR-attest (regelgeving voor het transport van gevaarlijke stoffen), de basiskwalificatie vakbekwaamheid én een diploma secundair onderwijs.
“Wie later vrachtwagenchauffeur wil worden, belandt vaak bij een rijschool voor enkel het rijbewijs. Hier gaat het om een uitgebreide beroepsopleiding die leerlingen technisch, theoretisch én praktisch wapent voor een carrière als chauffeur”, aldus Geert Heylen.
Een campagne op TikTok, Instagram en Snapchat
De campagne “Dream 2 Drive” werd gelanceerd op de sociale netwerken die het meest worden gebruikt door de beoogde jongeren: TikTok, Instagram en Snapchat. Het SFTL lanceerde de campagne met deze video en nodigde leerlingen uit één van de twaalf scholen in ons land uit om zelf ook video’s op te nemen. Zo spelen ze in op populaire TikTok-trends binnen #TruckTok, de niche van gebruikers die geïnteresseerd zijn in vrachtwagens, maar ze tonen ook een mini-raveparty in de laadbak of een ASMR-video in truck-editie.
De campagne, waarin zowel jongens als meisjes uit het secundair onderwijs in beeld komen, is tot eind mei te zien en gepromoot op de socialemediakanalen. Ondertussen zijn de eerste resultaten van de campagne behoorlijk succesvol.
Alle informatie over de opleiding tot vrachtwagenchauffeur voor leerlingen van het secundair onderwijs, evenals de data van de opendeurdagen van de scholen, zijn via onderstaande kanalen beschikbaar.