Eerste elektrische truck gaat de baan op

Verschenen: 11 september 2023

Wim Claes Transport & Logistiek rijdt richting duurzame toekomst

Duurzaamheid en transport: zijn dat geen tegenpolen? Bij Wim Claes Transport & Logistiek geloven ze alvast van niet. “In alles wat we doen, proberen we maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Dat gaat van kleine acties tot grote investeringen. De aankoop van een elektrische truck, als eerste KMO in Limburg, valt ongetwijfeld onder die laatste noemer. Vanaf deze week gaat de e-truck op de baan”, opent zaakvoerder Wim Claes.

 

Wim Claes Transport & Logistiek zet resoluut koers richting duurzame toekomst: de eerste 100% elektrische truck staat namelijk in de startblokken. “Deze Mercedes eActros, aangekocht bij onze partner Mercedes Benz- Groep Jam, heeft een rijbereik tot 450 km. Het is de eerste in Limburg en de tweede in België. En zal vooral ingezet worden op korte, lokale en regionale ritten. Onze totale vloot telt zo al meer dan 70 voertuigen. Een verdubbeling t.o.v. 3 jaar geleden”, vertelt zaakvoerder Wim Claes. “Vanaf volgende week gaat onze chauffeur Matteo dan de baan op voor onze klanten”.

 

Laadinfrastructuur uitbreiden

Na elke rit zal de e-truck ingeplugd worden in het distributiecentrum in Genk. Na een nachtje laden kan hij er weer tegenaan. “In de toekomst willen we de e-truck inzetten voor langere ritten. Maar de openbare laadpunten in België voor elektrische vrachtwagens zijn vandaag op de vingers van 2 handen te tellen”, lacht Wim. “De overheid heeft middelen vrijgemaakt om dit aantal te verhogen. Hopelijk komen ze er snel. Met een snellader voor e-trucks zou onze vrachtwagen op zo’n driekwartier bijgetankt zijn. Ideaal dus om te combineren met de verplichte rustpauze van de chauffeur”.

 

Duurzame ambities

Naast elektrisch rijden rolt Wim Claes Transport & Logistiek nog meer acties uit met een duurzame impact. “We zien het als onze missie om bij te dragen aan een betere wereld. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan 80% van de energie in ons distributiecentrum 100% groen is? Alles is hier bovendien uitgerust met LED-verlichting en zonnepanelen. Op ons terrein staat ook een windmolen. Daarnaast besparen we fors op papierverbruik met de digitale vrachtbrief, voorzien we eco-drive opleidingen voor onze chauffeurs, bundelen we goederen zoveel mogelijk om ritten uit te sparen, investeren we in een fietsbeleid, … Kilometer per kilometer rijden we richting duurzame toekomst “, besluit Wim.

Meer nieuws

Mercedes-Benz laat Actros 1047 km rijden op vloeibare waterstof

Mercedes-Benz laat Actros 1047 km rijden op vloeibare waterstof

Op 26 september hield Mercedes-Benz Trucks een event in Berlijn, waarbij een recordrit met een Mercedes-Benz Actros trekker met brandstofcel van Cellcentric op vloeibare waterstof werd afgesloten. De trekker oplegger combinatie van 40 ton had een traject van de...

Piaggio Porter NP6: Fris gezicht in de stad

Piaggio Porter NP6: Fris gezicht in de stad

Piaggio Porter NP6 met kastopbouw   Beherman Motors, invoerder van de citytrucks van Piaggio Commercial presenteert met de Piaggio Porter NP6 een ideale lichte vrachtwagen voor inzet in stads- en dorpskernen. Naast het standaard chassis-cabinemodel, de pick-up en...

De Lijn zoekt chauffeurs en technici

De Lijn zoekt chauffeurs en technici

De Lijn zet voortdurend alles op alles om nieuwe collega’s aan te trekken. Oktober wordt terug jobdagen-maand. Er werden 900 chauffeurs gezocht voor 2023. De teller van aangeworven chauffeurs dit jaar staat ongeveer op 600. Dat betekent dat er via een aantal...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This