V-Zug – de Zwitserse premium fabrikant van innovatieve huishoudelijke apparaten – maakt zijn vestiging in Zug (Zwitserland) van ongeveer 62.000 vierkante meter klaar voor de toekomst. Voor deze vernieuwing vertrouwt de Zwitserse marktleider op de intralogistieke expert Jungheinrich. V-Zug gaf Jungheinrich de opdracht om een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met twee gangen te integreren in een nieuw productiegebouw dat naar verwachting eind 2023 in gebruik wordt genomen.
“De logistiek op de bouwplaats voor dit project is ongebruikelijk en veeleisend”, meldt Pascal Martin, Project Manager logistieke systemen bij Jungheinrich Zwitserland. “Tijdens de bouwwerken van het hoogbouwmagazijn installeren we al een deel van het reksysteem en de magazijnkranen. Vervolgens wordt de nieuwe productiefaciliteit verder gebouwd tot de bovenste verdiepingen van het hoogbouwmagazijn.”
Het 48 meter lange, 15 meter brede en 19,5 meter hoge reksysteem wordt het middelpunt van de nieuwbouw. Als “ontkoppelend voorraadmagazijn” worden de halffabricaten tijdelijk opgeslagen in circa 3.800 laadplaatsen. Deze producten worden indien nodig verdeeld in de montageruimte, dat zich uitstrekt van de kelder tot de vierde verdieping. Verder is het magazijn aangesloten op een reinigingsstation, een ponslaserinstallatie, de productie van kleine onderdelen en de “ZugGate”. Het magazijn retourneert ook lege containers uit de montage en stelt deze beschikbaar voor vulling vanuit de pers. Manueel transport of goederenliften zijn hierdoor overbodig.
Naast rekken, levert Jungheinrich twee magazijnkranen, de transport- en besturingstechnologie alsook het WMS (Warehouse Management System). De volledige administratie wordt afgehandeld via een interface naar het ERP-systeem van V-Zug.
“Dankzij de hoge prestaties van de magazijnkranen en het efficiënte gebruik van meerdere in- en uitslaglocaties van het hoogbouwmagazijn op alle niveaus, kunnen tot 90 dubbele cycli per uur inclusief verticaal transport worden gerealiseerd”, rekent Pascal Martin uit.
Met zijn uitgebreide klantenservice biedt Jungheinrich ook snelheid bij V-Zug. In Zwitserland zijn meer dan 130 technici ingezet, waarvan ongeveer 20 experten specifiek voor de automatische systemen zijn opgeleid. Indien nodig kan een expert binnen twee uur ter plaatse zijn bij V-Zug. “Dat heeft ons overtuigd, want continue beschikbaarheid is voor ons van cruciaal belang”, zegt Paul Cathomas, Project Manager bij V-Zug, die daarmee een hoofdargument van Jungheinrich aanhaalt. Het hoogbouwmagazijn in Zug werkt 220 dagen per jaar, waar andere onderdelen ook zijn ontworpen voor continu gebruik.
V-Zug gebruikt al langer hef- en magazijntrucks van Jungheinrich en nu is het eerste automatische project samen in de steigers gezet. Premium ontmoet premium: dat is gebleken in Zwitserland.