Ferry Cars nam onlangs vijf nieuwe eCitaro’s van Daimler Buses in dienst. De streekvervoerspecialist uit het Meetjesland slaat daarmee de weg naar de toekomst in met bussen die de milieudoelstellingen van de Vlaamse regering mee moeten helpen realiseren. Voor Ferry Cars vormt de aankoop van vijf eCitaro’s meteen ook een proeftraject naar hoe elektrisch openbaar vervoer in de praktijk verloopt. Het bedrijf hoopt met deze proactieve aanpak helemaal klaar te zijn om aan de doelstellingen van de overheid voor het openbaar vervoer te voldoen.
De wortels van Ferry Cars gaan terug naar de jaren 20 van vorige eeuw toen overgrootvader Emiel Lenoir begon met het aanbieden van werklieden vervoer vanuit West-Vlaanderen naar Frankrijk. “Mijn vader en ikzelf hebben Ferry Cars de funderingen gelegd voor een verdere uitbouw via samenwerkingen en overnames van verschillende sectorgenoten. Met bedrijven aan beide kanten van de taalgrens legt de groep rond Ferry Cars zich uitsluitend toe op streekvervoer voor De Lijn en de TEC”, verduidelijkt Pieter Lanssens, CEO van Ferry Cars. Samen met COO Bart De Koster is hij de bezieler van de komst van vijf elektrische eCitaro’s in de vloot van Ferry Cars.
Wagenpark van 150 voertuigen
De bedrijven uit de groep rond Ferry Cars zijn vooral actief in Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen en Waals-Brabant. “Daarvoor beschikken wij over een vloot van zowat 150 voertuigen, waarvan Daimler Buses zowat 50% voor zijn rekening neemt. De samenwerking met Daimler Buses is begonnen in 2002, met eerst de Mercedes-Benz Conecto, dan de Citaro LE en Citaro G. “De eerste stappen richting duurzaamheid hebben we gezet met een 14-tal gelede hybride Citaro’s, om uiteindelijk uit te komen bij de vijf eCitaro’s, die we onlangs in dienst namen”, legt Bart De Koster uit. “Onze vruchtbare samenwerking met Daimler Buses gaf ons het volste vertrouwen om als allereerste Belgische bedrijf een eCitaro te bestellen”, pikt Pieter Lanssens in.
Vergroeningstraject
De komst van de nieuwe eCitaro kadert in een traject naar vergroening dat het bedrijf enige tijd geleden heeft ingezet. “We kiezen voor duurzaamheid, maar evenzeer voor de veiligheid van de passagiers en andere weggebruikers”, benadrukt Bart De Koster. Vandaar dat de nieuwe eCitaro is uitgerust met de dodehoek-assistent Sideguard Assist, achteruitrijcamera en preventieve rem-assistent die ook reageert op zwakke weggebruikers. De nieuwe volledig elektrische eCitaro past perfect in de aanbestedingsprocedure die de Vlaamse overheid opzette om het vervoer op korte termijn emissieloos en geluidsarm te maken. “Door zeer snel in te spelen op deze aanbestedingsprocedure, nog voor er vanaf 2025 in bepaalde regio’s van verplichtingen sprake is, geven wij onszelf de kans om te leren wat elektrisch rijden in het streekvervoer met zich meebrengt. We leren de bepalende factoren voor de autonomie kennen en die kennis zal de verdere uitbouw van onze vloot in de toekomst zeker mee bepalen”, benadrukt Pieter Lanssens. “Voorlopig testen we de autonomie uit en gaat iedere bus na elke dienst of tussen twee diensten aan de kabel van één van onze acht laadpunten, maar ik ben al volop bezig met het uittekenen van een gestuurd laadsysteem. Iets wat, ondanks de toch aantrekkelijke autonomie van tot 320 km, naar de toekomst toe onontbeerlijk zal zijn wanneer je nog meer elektrische bussen inzet”, aldus Bart De Koster.
Even wennen
Voor de chauffeurs was het even wennen aan de elektrische rijeigenschappen van de eCitaro. Chauffeur Els verwoordt het als volgt: “Het wegrijden verloopt zo soepel. Zo geruisloos ook. Het zorgt voor een ontspannen gevoel achter het stuur. Bovendien zijn ook de reizigers helemaal gewonnen voor de nieuwe eCitaro, waarbij vooral de goed zittende stoelen met hun aangename bekleding hoog scoren. Het opladen zorgt evenmin voor stress, want het enige wat je moet doen is de kabel in de eCitaro te steken en hem erna opnieuw weer uittrekken.”