Krukastandwiel: Renault, Scania, Volvo

Verschenen: 6 juni 2019

De krukasaandrijving drijft twee verschillende tussentandwielen aan: één tussentandwiel brengt het vermogen over op de nokkenasversnelling, die op zijn beurt het klepmechanisme via de nokkenas aandrijft. Dit zorgt voor het openen en sluiten van de kleppen. Het andere tussentandwiel drijft de smeeroliepomp aan, die de olie naar de bewegende delen van de motor pompt.

Om de kwaliteit van onze tandwielen te waarborgen, worden deze regelmatig gecontroleerd op een tandwielmeetmachine. Met een nauwkeurigheid van 3 μm kunnen zelfs de kleinste profielverplaatsingen of -afwijkingen bij druk- en spiraalhoeken worden gedetecteerd. Dit zorgt voor een geruisloze werking en weinig slijtage.

Tips & trucs

De installatieplaats moet gereinigd worden en dient gecontroleerd te worden op maatnauwkeurigheid. De aangrenzende montageonderdelen (naaf/ring/montagebout) dienen op slijtage gecontroleerd te worden en moeten afhankelijk van de bevindingen vervangen worden. 

De montagebout dient met het door de fabrikant aangegeven aandraaimoment gemonteerd te worden. Na de reparatie moet een servicebeurt voor de motorolie worden uitgevoerd.

Verdere eigenschappen van de aandrijving

  1. De tanden hebben een spiraalhoek van 10°
  2. Evolvente tanden zorgen voor een lage slijtage
    en gelijkmatige krachtoverbrenging

Meer nieuws

De MIVB in volle beweging

De MIVB in volle beweging

De titel is eigenlijk nog een understatement. We hebben het hier over een ware beweging binnen het openbaar vervoer in het algemeen! Laat me het uitleggen: volgens een collega van de RTBF heeft de MIVB beslist om een aanbesteding uit te schrijven voor 300 nieuwe...

Daimler Trucks : 5.000 jobs minder tegen 2030

Daimler Trucks : 5.000 jobs minder tegen 2030

Gisteren, 8 juli, kondigde Daimler Trucks aan dat het bedrijf van plan is 5.000 werknemers minder te hebben tegen 2030. Een deel van de vermindering zal gebeuren door natuurlijk verloop, mensen die uit zichzelf vertrekken en pensioneringen. Ook is er sprake van...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This