- MAN eTGL 12-tons chassis: tot 6,6 ton laadvermogen, tot 310 kilometer actieradius en slechts circa 35 minuten laadtijd – nu ook geschikt voor gekoelde opbouwen
- Met de eTGL, eTGS en eTGX biedt MAN een volledig elektrisch portfolio voor gekoelde logistiek van twaalf tot 42 ton
- MAN eMobility-technologie nog efficiënter: tot tien procent meer actieradius voor de eTGL, eTGS en eTGX
- MAN Truck & Bus presenteerde volledige zero-emissie portfolio op Solutrans 2025
Op Solutrans 2025 in Lyon presenteerde MAN Truck & Bus een nieuwe variant van het volledig elektrische MAN eTGL-chassis, speciaal ontwikkeld voor gekoelde opbouwen. Hiermee maakt de 12-tons truck lokaal emissievrije en zeer stille distributie van temperatuurgevoelige goederen, zoals levensmiddelen, mogelijk. Een hoogspanningsinterface zorgt ervoor dat de koelunit rechtstreeks vanuit het voertuignetwerk wordt gevoed – efficiënt en gewichtsgeoptimaliseerd. Het volledig elektrische portfolio van MAN voor gekoelde logistiek beslaat daarmee voertuigen van twaalf tot 42 ton.
Met een bruikbare batterijcapaciteit van 160 kWh biedt de MAN eTGL een actieradius tot 310 kilometer zonder tussentijds laden, afhankelijk van opbouw en inzet – ruim voldoende voor typische dagritten in stedelijke en regionale distributie. Dankzij innovatieve snellaadtechnologie worden de twee batterijen in circa 35 minuten van tien naar tachtig procent opgeladen. Dit benut pauzes en lostijden optimaal en vergroot de dagelijkse actieradius tot circa 600 kilometer.
“Met de nieuwe eTGL voor gekoelde logistiek breiden we het toepassingsgebied van onze lichte eTruck aanzienlijk uit. Samen met de eTGX en eTGS beschikken we nu over een uiterst efficiënt zero-emissieportfolio voor temperatuurgecontroleerde logistiek – van stadsdistributie tot langeafstandstransport,” aldus Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur voor Sales & Customer Solutions bij MAN Truck & Bus.
Net als de grotere modellen eTGX en eTGS profiteert de MAN eTGL van actuele efficiëntieverbeteringen: zuinigere hulpsystemen, betere benutting van restwarmte en geoptimaliseerde rijfuncties verhogen de actieradius met circa tien procent. Een eTGX-trekker met zes batterijen haalt nu tot 570 kilo-meter, een eTGX Solo-chassis met opbouw zelfs tot 870 kilometer zonder tussentijds laden.
Bewezen efficiëntie dankzij het modulaire MAN eTruck-systeem
De MAN eTGL is gebaseerd op het beproefde 12-tons model uit het dieselportfolio. Met een laadvermogen tot 6,6 ton, een wielbasis van 4.500 mm, opbouwlengtes tussen 6.200 en 7.300 mm en een cabine-instap met slechts één trede is de eTGL ideaal voor stedelijke distributie. Het volledig digitale 12,3-inch display geeft informatie over laadstatus, actieradius en energieverbruik.
Voor energievoorziening en aandrijving gebruikt de eTGL dezelfde elektrische componentenkit als de zware eTruck-serie MAN eTGX en eTGS. Deze omvatten door MAN ontwikkelde en in de fabriek in Neurenberg geproduceerde batterijpacks van elk 80 kWh bruikbare capaciteit, evenals de kleinste van drie beschikbare aandrijfvarianten: een 285 pk sterke elektromotor met tweetraps versnellingsbak, centraal in het chassis gemonteerd.
Een bijzonder kenmerk van MAN is het modulaire batterijconcept, speciaal afgestemd op bedrijfsvoertuigen. Dit maakt een groot aantal individuele trekker- en chassisvarianten mogelijk, zodat vrijwel alle transporttaken die voorheen met dieseltrucks werden uitgevoerd, nu volledig elektrisch kunnen worden uitgevoerd – van de 42-tons low-liner voor volumetransporten tot klassieke kippers en drieassige vuilniswagens tot de 12-tons diepvriesdistributeur voor supermarktleveringen.
De e-technologie van MAN heeft zich in de praktijk bewezen: MAN eTrucks overtuigen door laag energieverbruik, snelle laadtijden en grote actieradius. In minder dan een jaar hebben circa 400 MAN eTGX- en eTGS-voertuigen samen meer dan negen miljoen kilometer afgelegd in klantendienst – met een laag gemiddeld verbruik van circa 93 kWh per 100 kilometer.
Uitgebreid eMobility-advies en diensten
Net als bij de MAN eTGX en eTGS is ook voor klanten van de MAN eTGL 360° eMobility Consulting beschikbaar: het advies bij de overstap naar elektromobiliteit omvat onder meer klantspecifieke analyses van voertuiggebruik en laadinfrabehoeften – met speciale aandacht voor gekoelde logistiek.
De MAN eTGL op Solutrans
De MAN eTGL als gekoeld voertuig beleefde zijn wereldpremière als onderdeel van de beursstand van MAN Truck & Bus op Solutrans 2025 (Stand C011 – Hal 3). Op meer dan 1.000 m² presenteerde MAN zijn complete zero-emissieaanbod. Naast de eTGL maken ook de zware elektrische trucks eTGX en eTGS en de waterstofverbrandingsmotor MAN hTGX – winnaar van de Truck Innovation Award 2025 – deel uit van de beursstand. Specialistensessies zoals de “MAN Experts Talks” en het 360° eMobility-advies rondden het concept af en toonden hoe MAN de overstap naar elektromobiliteit faciliteert. Bezoekers konden bovendien een versie van de eTGL met droge opbouw zelf ervaren op het buitentestparcours.





