MAN Impact Accelerator – vervolg op een succesverhaal

Verschenen: 4 juli 2019

MAN en Yunus Social Business hebben de tweede ronde van de ‘MAN Impact Accelerator’ voltooid en voegen zo een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van dit unieke programma voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zoals aangekondigd door Joachim Drees, de CEO van MAN Truck & Bus, zal de derde ronde van start gaan in de herfst van 2019. 

Ronde 2 van de MAN Impact Accelerator, die nu afgewerkt is, werd ondersteund door meer dan 150 mentors van MAN en andere bekende ondernemingen zoals Amazon, Uber en Google en richtte zich tot start-ups uit Europa, India en Zuid-Afrika. De mentors hielpen ondernemers om de visie voor hun onderneming scherp te stellen, hun organisatiestructuur duurzaam te maken en de volgende stappen in de uitbreiding van hun onderneming te zetten. 

In tegenstelling tot andere programma’s van dit type staat dit initiatief enkel open voor ondernemingen die actief zijn in de maatschappelijke of ecologische sector. Het duurzaamheidsaspect stond dan ook centraal in het mentorproces: hoe kunnen oprichters van ondernemingen hun bijdrage aan maatschappij en milieu maximaliseren en hun sociale engagement versterken zonder te raken aan het succes van hun onderneming? 

Uit ongeveer 270 inzendingen werden de meest veelbelovende start-ups op het gebied van transport en logistiek geselecteerd voor de tweede ronde van het mentorprogramma, die werd geïmplementeerd met de hulp van Yunus Social Business, een initiatief opgericht door Nobelprijswinnaar Muhammad Yunus.  

“De resultaten spreken voor zich. Tijdens het Accelerator-programma konden vier start-ups belangrijke investeerders overtuigen van hun onderneming en hun visie, en genereerden ze meer dan 2 miljoen dollar aan bijkomende financieringen.  Bovendien stellen onze ondernemers vandaag 70% meer mensen tewerk en hebben ze na afloop van het programma hun klantenbestand meer dan verdubbeld (+135%) Dat resultaat overtrof al onze verwachtingen en daar zijn we trots op”, aldus een tevreden Joachim Drees, initiatiefnemer van de MAN Impact Accelerator. De start-ups zijn erin geslaagd om hun omzet met meer dan 40% te verhogen dankzij het feit dat hun businessideeën nu bijna 2,5 keer meer mensen bereiken dan voor de start van het programma. 

En toch is de MAN Impact Accelerator veel meer dan een programma rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een belangrijk aspect van het programma bestaat erin om interne mentors te gebruiken. Twaalf MAN-werknemers uit alle mogelijke afdelingen (waaronder Bedrijfsstrategie, Productie, Verkoop, HR en Ontwikkeling) ondersteunen de start-ups terwijl ze het programma afwerken. Zo delen ze niet alleen hun expertise met de beginnende ondernemers maar plukken ze ook zelf de vruchten van de inhoud van het programma. 

 “We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid heel ernstig en willen onze jarenlange ervaring op het gebied van transport en logistiek delen met de mensen die er het meest voordeel kunnen uithalen. We kijken er dan ook naar uit om een nieuwe groep van start-ups te kunnen ondersteunen op hun weg naar meer sociale impact met de derde ronde van het programma”, kondigt Drees aan. Door San Francisco (VS) en Bangalore (India) te vervangen door São Paulo (Brazilië) en Lissabon (Portugal) boort het programma naar alle waarschijnlijkheid twee belangrijke start-upregio’s aan. Beginnende sociale ondernemingen op het gebied van mobiliteit, transport en logistiek kunnen zich vanaf augustus 2019 kandidaat stellen voor de volgende ronde.  

Startende sociale ondernemingen die deelnamen aan de tweede ronde van de MAN Impact Accelerator:

  • Boxwise is een start-up uit Berlijn die een app heeft ontwikkeld om geschonken goederen zoals voeding, kleding en hygiëneproducten snel te verdelen aan behoeftigen in vluchtelingenkampen.
  • Breeze Technologies biedt een ecologisch informatieplatform dat interne en externe sensoren gebruikt om informatie te geven over de luchtkwaliteit en het klimaat in binnensteden en gebouwen.
  • Frontier Markets heeft zichzelf als doel gesteld om het leven van klanten op het Indische platteland te vereenvoudigen door ze toegang te geven tot schone en efficiënte energieoplossingen. Deze producten (zoals zonnepanelen voor thuisgebruik) worden verdeeld door middel van een netwerk van meer dan tweeduizend vrouwelijke ondernemers.
  • K-Ryole, een Franse start-up gevestigd in Parijs, ontwikkelt en verdeelt intelligente aanhangwagens voor elektrische fietsen, waarmee men tot 250 kilogram kan vervoeren zonder zich moe te maken. Zo draagt de onderneming bij tot het emissievrije goederentransport over de laatste kilometer in steden. De grootste klanten zijn postdiensten, logistieke bedrijven en voedingsleveranciers.
  • Loop, een Indische start-up, biedt kleinschalige landbouwers in afgelegen plattelandsgebieden de mogelijkheid om hun producten te verkopen op stadsmarkten. De onderneming biedt een gecombineerde transportservice om de oogst van de boeren op te halen, naar de markt te brengen en ze daar te verkopen in hun naam. De landbouwers worden vervolgens betaald via hun smartphone: aangenaam en eenvoudig. 
  • Shopit, een start-up uit Kaapstad, optimaliseert de verkoop van betaalbare voedings- en gezondheidsproducten aan klanten in de townships van grote Zuid-Afrikaanse steden waarvan de bevolking doorgaans geen middelen heeft om in de plaatselijke supermarkten voedsel te kopen. Winkeleigenaars in townships kunnen de mobiele app gebruiken om de prijzen van groothandels in hun buurt te vergelijken, hun voorraad te bestellen en de producten aan een gevoelig lagere prijs te verkopen aan hun eindklanten.
  • Mobile Schools Health biedt preventieve gezondheidszorgen (oogmeetkunde, tandzorg en primaire gezondheidszorg) voor lagereschoolkinderen in Zuid-Afrika. De onderneming bouwt mobiele ziekenhuizen (in bussen) en stelt dokters en verplegend personeel tewerk om kinderen in het hele land te ondersteunen, met name in arme plattelandsgebieden. 
  • Via Global Health heeft een platform voor de aankoop van gezondheidsproducten ontwikkeld, dat samenwerkt met een netwerk van medische distributeurs. Zo creëert de onderneming een toeleveringsketen in delen van Afrika die anders moeilijk toegankelijk zijn, zoals plattelandsregio’s en gebieden in crisis. 

Meer nieuws

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Meer voorraad, meer voordelen. Geniet t.e.m. 30 april nog van uitzonderlijke stockdeals bij Hedin Automotive. Tijdens die periode kunt u terecht in alle Mercedes-Benz Truck Centers van de dealergroep voor exclusieve voorraadvoordelen. Dat Hedin Automotive een vaste...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This