MAN Truck & Bus brengt CO2-vrije mobiliteit dichterbij met zijn stappenplan voor elektrische en waterstofaangedreven voertuigen. De onderneming gaat daartoe meerdere samenwerkingsverbanden aan.
Voor openbaar vervoer en distributie lijkt de knoop doorgehakt: elektrische voertuigen op batterijen hebben de voorkeur. Daarom biedt MAN Truck & Bus al elektrische seriemodellen aan zoals de MAN Lion’s City E en eTGE en de elektrische distributievrachtwagen eTGM. Het zuiver elektrische model van de nieuwe vrachtwagengeneratie gaat vanaf 2023 de weg op. Naast de snelle ontwikkeling van batterijtechnologie is waterstof (H2) een goede aanvullende optie als alternatieve brandstof voor langeafstandstransport. Daarom stelt MAN Truck & Bus nu zijn stappenplan voor waterstofonderzoek voor: volgens dit plan zullen er volgend jaar al prototypevoertuigen worden gebouwd, die aansluiten bij de huidige ontwikkelings- projecten. MAN test zowel het gebruik van brandstofcellen als verbrandings- motoren op H2. De voordelen zijn duidelijk: enerzijds is deze vorm van elektrische mobiliteit erg milieuvriendelijk. Brandstofcellen veroorzaken tijdens de gebruiksfase namelijk geen schadelijke emissies, omdat ze alleen waterdamp uitstoten. En anderzijds is hun rijbereik van ongeveer 800 km dankzij de stroom- productie aan boord voldoende groot voor een langeafstandsvrachtwagen met hoog laadvermogen. MAN Truck & Bus is een van Europa’s toonaangevende producenten van bedrijfsvoertuigen en aanbieders van trans- portoplossingen, met een jaaromzet van ongeveer 11 miljard euro (2019). De productenportefeuille van het bedrijf omvat bestelwagens, vrachtwagens, bussen/touringcars en diesel- en gasmotoren, naast diensten in verband met personen- en vrachtvervoer. MAN Truck & Bus is een bedrijf van TRATON SE en stelt wereldwijd meer dan 37.000 mensen tewerk.
De waterstofverbrandingsmotor biedt van zijn kant een meer beschikbare en robuuste oplossing dankzij de bekende basistechnologie en zou dus als overbruggingstechnologie kunnen dienen.
Praktijktests in samenwerking met geselecteerde klanten zijn gepland voor 2023/2024. Die tests hebben als doel om het volledige waterstofecosysteem in de transportlogistiek te testen. In het kader van de zogeheten ‘Bayern- flotte’-project (Beierse vloot) zou MAN het gebruik van waterstof voor langeafstandstransport willen testen in een consortium samen met Beierse infrastructuurbeheerders en expediteurs. De eerste gesprekken daarover lopen al met de Beierse deelstaatregering. Ook is er een samenwerking met universiteiten gepland.
“We nemen onze verantwoordelijkheid tegenover het milieu en de maatschappij zeer ernstig en daarom steekt MAN Truck & Bus veel energie in de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen,” benadrukt dr. Frederik Zohm, Lid van de Raad van Bestuur voor Research & Development bij MAN Truck & Bus. “Waterstof kan hier een interessante oplossing zijn, maar dan moet de infrastructuur aanzienlijk worden uitgebreid. We leveren graag onze bijdrage door de juiste voertuigen te ontwikkelen. Dat blijkt duidelijk uit ons stappenplan.”