Sinds zijn lancering in 1980 hebben al meer dan 3 miljoen klanten een Master gekocht. Het nieuwe model moet die trend natuurlijk blijven volgen. Daarom heeft Renault de nieuwe grote bestelwagen een heel grondige vernieuwing gegeven. De aerodynamica of stroomlijn is sterk verbeterd ten opzichte van het uitgaande model, waardoor het verbruik van de elektrische versie 20 % lager ligt. De Master met verbrandingsmotoren zal gemiddeld 1,5 l/100 km minder verbruiken.
Nieuwe Master beschikt over drie versies van de Blue dCi-dieselmotor, met vermogens van 130, 150 en 170 pk. Ze bieden een aanzienlijk lager verbruik en sterk verlaagde CO2-uitstoot (-39 g/km), waardoor ze onder de kaap van 200 g/km blijven. De transmissie wordt toevertrouwd aan een klassieke handgeschakelde versnellingsbak of een nieuwe EAG9-negentrapsautomaat met koppelomvormer. De zuiver elektrische versies van Nieuwe Renault Master zijn verkrijgbaar met twee motoren van 96 of 105 kW, elk goed voor 300 Nm koppel, met een batterijcapaciteit van 40 kWh (180 kilometer rijbereik over de WLTP-cyclus) respectievelijk 87 kWh (meer dan 410 kilometer).
Zo kan Nieuwe Renault Master recordwaarden voorleggen met een nuttig laadvermogen van 1.625 kilogram voor rijbewijs B, een rijbereik tot meer dan 410 kilometer over de WLTP-cyclus en een sleepvermogen van 2,5 ton. Het verbruik blijft binnen de perken, met een WLTP-waarde van 21 kWh/100 km voor de versie met 87 kWh-batterij, dankzij een innovatief thermobeheersysteem. Met de snellader van 130 kW DC kan hij in nauwelijks 30 minuten 229 kilometer rijbereik recupereren. Thuis kan het voertuig in minder dan vier uur van 10 tot 100 procent worden opgeladen met een wallbox van 22 kW AC.
Wij hebben al kort met de nieuwe Master kunnen rijden. In het volgende nummer van Transporama staat er een uitgebreid verslag over deze rit en alle informatie over de Master die nu al bekend is.