Renault Trucks zet zijn onderzoek voort om de energie-efficiëntie van dieselvoertuigen te verhogen. Met Optifuel Lab 3, een laboratoriumvoertuig ontstaan uit het samenwerkingsproject FALCON, wil de constructeur het brandstofverbruik van een volledige vrachtwagencombinatie met 13 procent verlagen. Optifuel Lab 3 verenigt diverse technologieën om de stroomlijn, de rolweerstand, de rijhulpsystemen, het energiebeheer en de aandrijflijn te optimaliseren.
Dit voertuig heeft als doel om het brandstofverbruik met 13 procent terug te dringen in vergelijking met een standaard Renault Trucks T met een standaardoplegger. Hij combineert diverse innovatieve technologieën, ontwikkeld door een consortium van partners met onder meer Renault Trucks, Faurecia, Michelin, Total, FRUEHAUF, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFP Énergies nouvelles, de École centrale de Lyon (LMFA) en IFSTTAR (LTE, LESCOT). Optifuel Lab 3 is de vrucht van het FALCON-project (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption), dat door BPI France werd geselecteerd in het kader van de projectoproep van het Fonds unique interministériel (F.U.I.) nr. 23 en dat door de overheid wordt gefinancierd.