RESA, de belangrijkste netbeheerder voor gas en elektriciteit van de Provincie Luik, neemt twee Renault Trucks D op CNG in gebruik. Een erg bewuste keuze, waarmee een nieuw hoofdstuk geschreven wordt in de samenwerking tussen de intercommunale en Renault Trucks.
Met bijna 700.000 aansluitingspunten is RESA de belangrijkste netbeheerder voor gas en elektriciteit van de provincie Luik. De intercommunale stelt om en bij de 900 medewerkers tewerk, en gezien deze omvang en de taak waarmee ze belast is, vertaalt zich dat in een aanzienlijk wagenpark. “Wanneer we het volledige wagenpark beschouwen, komen we aan 160 bedrijfswagens, 450 bestelwagens en 80 vrachtwagens,” legt vlootverantwoordelijke Thierry Brasseur uit. “Focussen we ons op dat laatste segment, dan leert een optelsom dat we voor 70% een beroep doen op Renault Trucks.”
Coherente keuze
Dat het vrachtwagenpark voor zo’n groot gedeelte uit voertuigen van Renault Trucks bestaat, is geen toeval, wel een gevolg van de objectieve inschatting van de kwaliteit van de producten en diensten van het merk. “Voor alle duidelijkheid: de keuze van merk en model gebeurt niet arbitrair, dat mag wettelijk ook niet. Als intercommunale zijn wij gebonden aan alle verplichtingen eigen aan een openbare aanbesteding. Wij definiëren hetgeen we precies nodig, waarna aan de hand van objectieve criteria bepaald wordt welke aankoop zal gebeuren. In het gros van de gevallen, zo leren ons de cijfers, kwam Renault Trucks dus als beste partij naar voor.”
Het proces verliep in het geval van deze twee CNG-voertuigen van Renault Trucks niet anders. “Wij bepaalden waarvoor ze precies ingezet zouden worden, waarna de openbare aanbesteding uitgeschreven werd,” aldus Brasseur. “Ergens is de keuze voor gas logisch. We zijn immers ook verdeler van aardgas. Op zich is het een kwestie van coherentie om net in deze grondstof te investeren.
Kiezen voor CNG draagt ook bij tot ons groen imago, ook dat speelt, daar zijn we heel eerlijk in. Het enige voorbehoud dat we hebben draait rond de autonomie in combinatie met het feit dat het aantal tankstations met CNG in de provincie Luik niet heel uitgebreid is. We overwegen dan ook sterk om er zelf een te installeren.”
Gebruiksgemak
“Qua gebruik verschillen deze voertuigen niet van andere trucks,” zegt Danny De Smedt, verantwoordelijke voor Public Sales bij Renault Trucks. “Het enige onderscheid is de aandrijving. Onderaan het voertuig bevinden zich 8 tanks van telkens 100 liter met CNG. Er wordt voorzien in zowel een kleine- als grote aansluiting voor het vullen, wat betekent dat getankt kan worden op elke plek in België waar CNG aanwezig is. Handig voor het gebruik is ook dat het vullen van deze CNG-tanks niet meer tijd in beslag neemt dan het klassiek tanken van diesel.”