Op 8 mei is het Dag van de Heftruckchauffeur, een dag waarop de heftruckchauffeurs in de bloemetjes worden gezet en er aandacht besteedt wordt aan de veiligheidsrisico’s die het beroep met zich meebrengen. Die sensibilisering werpt zijn vruchten af: uit de cijfers van Fedris blijkt dat het aantal ongevallen met 15% gedaald is ten opzichte van 2019, ondanks het verdubbelde aantal webshops. “Maar er is nog ruimte voor verbetering”, aldus Kurt Boudt, Marketing Manager bij B-CLOSE.
Sinds 2019 is het aantal webshops verdubbeld, dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) die vorige maand naar buiten werden gebracht. Er wordt steeds meer online besteld en de logistieke sector – inclusief de heftruckchauffeurs – krijgen het steeds drukker om de online economie draaiende te houden. Ondanks die verhoogde werkdruk bij webshops blijft het van belang om ervoor te zorgen dat de heftruckchauffeurs hun werk in veilige omstandigheden kunnen uitvoeren.
Verhoogde veiligheid in logistieke sector
Het meest recente jaarrapport van Fedris (het Federaal agentschap voor Beroepsrisico’s) toont aan dat er vooruitgang is geboekt op vlak van veiligheid binnen de logistieke sector. In 2020 waren er 1.256 ongevallen met heftrucks en andere mobiele installaties, een daling van 15% ten opzichte van het jaar voordien. Deze daling van het aantal ongevallen is de eerste sinds 2015. “De afgelopen jaren hebben we sterk ingezet op sensibilisering rond veiligheid. Heftruckchauffeur is een gevaarlijk beroep, maar er zijn veel mogelijkheden om de risico’s in te perken”, zegt Kurt Boudt, Marketing Manager bij B-CLOSE.
Doordat in 2020 veel bedrijven en winkels gesloten waren, kwam de onlineverkoop nochtans in een stroomversnelling terecht. Dat zorgde in sommige sectoren voor meer werkdruk bij heftruckchauffeurs, en bracht een verhoogde kans op ongevallen met zich mee. De sensibiliseringscampagne heeft dan ook zijn nut bewezen, aangezien het aantal ongevallen op de werkvloer is afgenomen, ondanks het verhoogd risico.
Sensibiliseringscampagne gaat verder
De sensibiliseringscampagne wordt daarom verdergezet. Ongevallen met heftrucks zijn immers zelden zonder gevolgen. Zo was 57,48% van de heftruckchauffeurs die in 2020 een werkongeval had tijdelijk werkonbekwaam, en had het voor 12,10% een blijvende impact. ‘Opslag en vervoersondersteunende activiteiten’, waar het beroep van heftruckchauffeur onder valt, staat in 2020 bovendien nog steeds op de 9de plaats van sectoren met de meest ernstige arbeidsongevallen.
“Blijven inzetten op een verhoogde veiligheid binnen onze sector blijft dan ook een van onze prioriteiten. Vandaar dat we deze noodzaak op Dag van de Heftruckchauffeur graag extra de kijker zetten. Zo zet de dalende trend die in 2020 is ingezet zich hopelijk verder voort naar de komende jaren”, sluit Kurt Boudt af.