Dieselwagens blijven gemiddeld 10% langer op stock staan dan benzinewagens

Verschenen: 26 maart 2019

Handelaars spelen onvoldoende in op marktdata om voertuigen efficiënt te beheren

INDICATA, onderdeel van de Autorola Groep en wereldspeler in online remarketing en ICT-oplossingen voor de automobielsector, publiceert vandaag een nieuw onderzoek en bevestigt opvallende verschillen in de verkoop tussen tweedehands benzine- en dieselwagens. Onderzoek op basis van recente en accurate cijfers over de verkoop van tweedehandsvoertuigen in België.

Als basis voor de cijfers in het nieuwe onderzoek gelden volgende criteria:

  • Top-20 meest populaire merken[1]
  • Voertuigen van 6 tot 60 maand oud
  • Minimum 5000km
  • Online verkoop bij concessiehouders en erkende professionele handelaars
  • Data verzameld in februari 2019

48,19% van de dieselwagens op stock, staat er langer dan 3 maanden (91+ stockdays)
Op basis van recente INDICATA data (zie voetnoot) blijkt dat bijna de helft van alle dieselwagens langer dan 3 maanden op stock blijft staan bij professionele handelaars. Als we een kijkje nemen bij de benzinewagens, zien we dat 38,92% langer dan 3 maand op stock blijft, een merkbaar en duidelijk verschil van bijna 10% volgens Erwin Coesens, Country Manager van Autorola Belux.

Wanneer de lijst echter wordt uitgebreid en INDICATA ook de oudere voertuigen onder de loep neemt, zien we dat een pak wagens meer dan 3 jaar (!!!) op stock blijft staan. “En dan hebben we het nog altijd over perfect verkoopbare voertuigen,” zegt Erwin Coesens, “zoals één Ford C-Max met 67.000km op de teller. Die wagen spant in het INDICATA databestand de kroon met maar liefst 1.453 dagen op stock!”

Erwin Coesens: “Het is onze missie bij INDICATA om op basis van big data de markt van tweedehandsvoertuigen correct te analyseren. Vervolgens wenden we die accurate data op een efficiënte manier aan om professionele handelaars te helpen in hun verkoopsactiviteiten. Meten is weten, vooral wanneer big data slim kan worden ingezet om bepaalde activiteiten te organiseren en bij te sturen. We merken bijvoorbeeld dat handelaars die toegang hebben tot onze data en daar ook actief mee aan de slag gaan, het verbluffend beter doen dan hun concullega’s.”

Tweedehandsverkoop uitgesplitst per merk

Wanneer we kijken op merkniveau, zien we dat Porsche het langst op de parking blijft staan onder de dieselwagens (60,5%) en Seat onder de benzinewagens (54,5%). Bij de dieselwagens zien we Seat en Ford op een gedeelde tweede en derde plek staan (57,8%), gevolgd door Opel (56,1%) op vier en Volkswagen (54%) op vijf. Bij de benzinewagens wordt Seat gevolgd door Porsche (53,8%) , Skoda (49,2%), Opel (42,7%) en Volkswagen (40,5%).

Meer nieuws

MAN breidt zijn gamma emissievrije voertuigen uit

MAN breidt zijn gamma emissievrije voertuigen uit

Kleine reeks vrachtwagens met waterstofverbranding gepland voor 2025 • Aanvankelijk ongeveer 200 voertuigen voor geselecteerde markten • De hTGX is bijzonder geschikt voor speciale toepassingen • Het voertuig vult het gamma zuiver elektrische voertuigen aan MAN Truck...

DAF introduceert PACCAR Connect

DAF introduceert PACCAR Connect

Nieuw online fleet management platform voor optimale efficiency Met een breed aanbod aan informatie en een toonaangevend gebruiksgemak zet het nieuwe PACCAR Connect de maatstaf op het gebied van online fleet management platforms. PACCAR Connect is gemakkelijk...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This