Arriva heeft maar liefst 157 nieuwe elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach.

Verschenen: 8 oktober 2024

Deze bussen zijn bestemd voor de nieuwe concessie West-Brabant.  

VDL Bus & Coach start vanaf de eerste helft van 2025 met het leveren van 58 nieuwe generatie Citea’s van het type LE-122 en 99 bussen van het type LE-135 aan Arriva. Deze voertuigen worden ingezet voor het openbaar vervoer in West-Brabant. Eerder heeft Arriva, samen met provincie Noord-Brabant, voor Oost-Brabant al 64 nieuwe generatie Citea’s in verschillende uitvoeringen besteld. Deze voertuigen worden binnenkort in operatie gesteld voor openbaar vervoer in de stad Tilburg en voor inzet op HOV-lijnen tussen Uden-Veghel-Eindhoven en Uden-Veghel-Den Bosch.

Volledige uitrusting en Bravo huisstijl

Arriva’s 58 nieuwe generatie Citea LE-122 worden uitgerust met 429 kWh tractie batterijen en de 99 LE-135 uitvoering krijgen 368 kWh tractie batterijen. Alle 157 nieuwe voertuigen zijn voorzien van een zowel links als rechts geplaatste CCS Combo 2-laadaansluiting voor optimale laadflexibiliteit op depotlocaties. Daarnaast zijn de voertuigen uitgerust met camera monitoring systemen in plaats van conventionele spiegels, zijn ze volledig emissievrij en uitgerust met een innovatief klimaatsysteem. De ergonomische chauffeursomgeving is in iedere bus ingericht om de chauffeur maximaal te ondersteunen, waarbij de chauffeurscabine is voorzien van een elektrisch verstelbare, geklimatiseerde chauffeursstoel met geheugenfunctie. Alle voertuigen hebben aanvullende interieurverlichting en kenmerken zich verder door het grote aantal luxe stoelen voorzien van extra dikke zit- en rugkussens met voornamelijk vooruitrijdende zitplaatsen voor optimaal reizigerscomfort. Nieuw is dat deze bussen, naast exterieur, ook interieur volledig uitgerust zijn in de Bravo huisstijl. De huisstijlkleuren rood, paars en blauw komen terug in de stoelbekleding, stangen en vloeren van de bus. Ook het kenmerkende Bravo-hartje is terug te vinden in het design in de bus. De productformules Bravo en Bravodirect kennen in de bus beide haar eigen kenmerken en eigen kleurstelling.

Veiligheid

Naast deze rijkelijke specificaties gericht op comfort en huisstijl, is veiligheid een centraal thema in de verdere uitvoering. Zo krijgen alle bussen een elektrische rolstoeloprijplaat, Isofix en een AED. De voertuigen beschikken over de diverse veiligheidssystemen en chauffeur-ondersteuningssystemen volgens de laatste GSR richtlijn, zoals de volgende ADAS opties: Cruise control inclusief snelheidsbegrenzer, bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), cameraspiegels inclusief dode hoek camera, licht- en regensensor, dode hoek waarschuwing (Blind Spot Information System), verkeersbord- en snelheidsherkenning (Intelligent Speed Assistance), Moving Off Information System, Driver Drowsiness Detection, Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) en een achteruitrijcamera.

Meer nieuws

Dijk van een werkschoen

Dijk van een werkschoen

De nieuwe Atlas XT 1000 GTX is een dijk van een werkschoen. Ook letterlijk, want de GORE-TEX veiligheidsschoen houdt al het water buiten dankzij het innovatieve EXTRAGUARD bovenmateriaal. Dit is ontwikkeld voor extreme werkomstandigheden en biedt zeer betrouwbare...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This