Belgische Alcomotive groep wordt exclusieve distributeur van het merk Maxus

Verschenen: 17 juni 2019

Maxus kiest als eerste Chinese merk voor de Alcomotive groep, om de Europese markt te bewerken. Alcomotive zal in een eerste fase invoerder zijn voor de Belgische, Luxemburgse en Zwitserse markt.

De Belgische Alcomotive groep (onderdeel van de Alcopa holding) is vandaag een belangrijke internationale speler in de markt van distributie van auto’s en motorfietsen. Maxus is het eerste Chinese merk dat in Europa haar activiteiten wilt uitbouwen. Dat het daarvoor kiest voor Alcomotive,  mag niet verbazen. Alcomotive heeft een indrukwekkende staat van dienst en heeft voor de SAIC (de moedermaatschappij van Maxus) de juiste kennis en know-how om van Maxus een succes te maken. 

Zo heeft Alcomotive recent nog 2 succesverhalen geschreven; in 2011 blies het nieuw leven in het Zuid-Koreaanse SsangYong en met succes, want Alcomotive is nu verantwoordelijk voor het grootste SsangYong-volume in Europa. In 2017 werd het motormerk Benelli nog aan de Alcomotive portfolio toegevoegd in 4 landen. Ook met de gevestigde waarden (o.a. Hyundai, Suzuki, SYM, Derbi,…) toont Alcomotive haar expertise in een concurrentiële marktomgeving. Dit jaar wordt andermaal een mijlpaal gezet, want Alcomotive neemt met Maxus voor het eerst een Chinese speler op in zijn portefeuille.

Internationale speler met portfolio van 11 merken

Alcomotive is overigens niet alleen actief op de markt van personenwagens en bedrijfswagens, maar is ook historisch gezien een belangrijke speler op vlak van gemotoriseerde  tweewielers. De groep telt ongeveer 370 medewerkers en verdeelt momenteel 10 merken (met Maxus erbij 11) waaronder vijf  autoconstructeurs (Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus en Isuzu) en zes tweewielfabrikanten (Peugeot Scooters, Suzuki, Benelli, SYM, Derbi en Askoll). Jaarlijks worden ongeveer 44.000 vierwielers en 40.000 tweewielers verkocht in acht markten (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland en Portugal), wat goed is voor een totale omzet van 1.000 M euro.

Maxus is onderdeel van belangrijkste Chinese automotive groep SAIC

Maxus  is een onderdeel van het Chinese concern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) waartoe ook de merken Roewe en MG behoren. SAIC is op de Chinese markt de belangrijkste automotive groep en wereldwijd is het de 7e speler op de markt, want SAIC verkocht in 2018 maar liefst 7,05 miljoen voertuigen.

EV80 is meteen bestelbaar, tot 15% beterkoop dan directe concurrenten

Maxomotive zal ondermeer elektrische Maxus-bestelwagens verkopen. Dat segment is vooral interessant voor bedrijven en organisaties die hun mobiliteit in de steden op een ecologische manier willen organiseren.

In een eerste fase zal de EV80 (die nu al wordt geproduceerd) op de markt komen. Deze grote bestelwagen biedt qua technologie en proporties een alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen e-Crafter maar is wel ongeveer 15% goedkoper dan voornoemde concurrent, en bovendien met een betere autonomie. Hij wordt als bestelwagen met lange wielbasis geleverd en is beschikbaar met een medium of hoog dak. Er bestaat ook een chassis-cabine combinatie met een laag dak. Het laadvermogen bedraagt maximum 950 kg en afhankelijk van de versie haalt de bestelwagen een autonomie (volgens de NEDC-meetmethode) tot 192 km. De lithium-iron fosfaat batterij met een capaciteit van 56 kWh kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Via een gelijkstroom (DC) snellader wordt de laadtijd beperkt tot 2 uur. Maxus voorziet een elektromotor met permanente magneet die 100 kW en 310 Nm levert en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 100 km/u. De prijs bedraagt € 54.990 excl. BTW en de voertuigen zijn snel leverbaar zonder volumebeperkingen.

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This