Coca-Cola doet Gentse leveringen voortaan met 12 elektrische Renault Trucks

Verschenen: 24 mei 2023

Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) zal zijn ‘laatste kilometer’-leveringen aan lokale klanten in Gent voortaan doen met 12 elektrische trucks van Renault Trucks. Dit maakt deel uit van de grootste introductie van elektrische vrachtwagens in België waarmee de drankenproducent elk jaar liefst 75% CO2-uitstoot uitspaart[1] in vergelijking met dieseltrucks. “We maken een duidelijke keuze om te blijven investeren in vermindering van onze CO2-uitstoot op de langere termijn”, aldus An Vermeulen, VP & Country Director bij Coca-Cola Europacific Partners in België en Luxemburg.

De 12 Renault E-trucks in Gent, waarvan er vandaag al 3 rondrijden, maken deel uit van de grootste elektrische vrachtwagenvloot van België met in totaal 30 vrachtwagens die CCEP in ons land en in Luxemburg introduceert. Nog 9 andere elektrische vrachtwagens rijden vandaag in de regio Antwerpen. “De meeste van onze leveringen in Gent gebeuren heel lokaal aan supermarkten en bedrijven rondom onze sites, op routes van gemiddeld 150 km per dag”, legt An Vermeulen uit. “Hiervoor kunnen we dus perfect overschakelen op elektrische voertuigen. Zo willen we onze business op lokaal niveau op de langere termijn verder organiseren op een duurzame manier.”

Geoptimaliseerde lokale routes

“Het type elektrische vrachtwagens van Renault Trucks dat door Coca-Cola gekozen werd, kan dagelijks een afstand afleggen van ongeveer 200 km, wat ruim voldoende is om ongeveer 40% van de huidige leveringsroutes van onze Gentse site elektrisch te doen. Voor elke vrachtwagen is dan ook een laadpaal voorzien op de site waarmee ze ‘s nachts 100% opgeladen kunnen worden. Deze laadpalen worden uitsluitend met 100% groene energie bevoorraad, onder meer via eigen energieopwekking op onze site.”

Om de optimale trucks en laadomstandigheden voor het specifieke lokale gebruik te verzekeren, werkte Coca-Cola nauw samen met Renault Trucks. “We analyseerden nauwgezet de logistieke data van Coca-Cola, maakten realistische simulaties van de routes en deden reële testen waarbij we rekening hielden met het energieverbruik én het comfort en de veiligheid van de bestuurders”, legt Siegfried Van Brabandt, algemeen directeur van Renault Trucks Belux uit. “De trucks zijn daarom ook uitgerust met een 360° camerasysteem dat een dode hoek vermijdt, een luidspreker om voetgangers en fietsers te waarschuwen en een gedeeltelijk glazen doorkijkdeur aan de passagierskant voor optimaal zicht.”

[1] Bij het gebruik van de voertuigen

Meer nieuws

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op waterstof rijden. Wegtests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, zullen beginnen in 2026 en de commerciële lancering is gepland voor het einde van dit decennium....

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This