DAF heeft sinds 1997 niet minder dan 650.000 XF’s verkocht. De wagen wordt nu opgevolgd door een compleet nieuwe truckreeks, de XF, XG en XG+. De nieuwe cabine van de nieuweling is 160 mm aan de voorzijde voor een optimale aerodynamica. De cabinevloer van de Nieuwe Generatie XF staat 75 mm lager dan die van de nog altijd beschikbare XF Super Space Cab en Space Cab. In combinatie met een grote voorruit en zeer lage ruitlijnen, resulteert dit in een ongeëvenaard direct zicht. Dat draagt bij aan de hoogste veiligheid, voor kwetsbare weggebruikers. In het interieur biedt de nieuwe XF een stahoogte van 1.900 tot 2.075 mm, afhankelijk van de positie in de cabine. Naast de XF, introduceert DAF de XG en XG+, die profiteren maximaal van de nieuwe Europese regelgeving. Behalve dat ze aan de voorzijde 160 mm langer zijn, kennen de cabines van deze beide topmodellen ook nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde. Dat leidt tot een ongeëvenaard grote werk-, woon- en slaapruimte.
De cabinevloer ligt bij de XG en XG+ 125 mm hoger dan bij van de Nieuwe Generatie XF. De nagenoeg vlakke vloer biedt de optimale combinatie van een gemakkelijk instap met slechts 3 treden en een fantastische zitpositie met een uitstekend direct zicht.
De cabine van de DAF XG biedt een stahoogte van maar liefst 2.025 tot 2.105 mm en – dankzij de verlenging aan de achterzijde – een enorme binnenruimte.
De nieuwe XG+ verslaat elke andere truck op de markt als het om binnenruimte gaat. De hoogte van het dak is nog verder vergroot, zodat een stahoogte tot een indrukwekkende 2.220 mm beschikbaar is. De XG+ is het onvolprezen vlaggenschip van DAF en biedt een comfort en een ruimte die uniek zijn in de hele industrie. Met een inhoud van 12,5 m3 is de DAF XG+ zelfs 14% groter dan de benchmark vandaag-de-dag: de huidige DAF XF Super Space Cab.