Diesel, elektriciteit en waterstof

Verschenen: 10 juli 2024

MAN stelt voor het eerst zijn volledige gamma vrachtwagenaandrijvingen voor

  • 200 journalisten testten in Tirol de nieuwste aandrijfsystemen op elektriciteit, waterstof en diesel in de aanloop naar de IAA Transportation
  • MAN eTrucks met meer dan een miljoen configuratieversies geschikt om alle relevante vervoerstaken koolstofvrij te maken
  • Al 2.000 bestellingen en bestelverzoeken voor de MAN eTGX en eTGS
  • Waterstofverbrandingsmotor van MAN hTGX vult emissievrije portefeuille voor speciale toepassingen aan
  • MAN-dieselvrachtwagen met nieuwe, voor efficiëntie geoptimaliseerde Power Lion-aandrijving en geoptimaliseerde aerodynamica: 3,7 procent zuiniger en lagere CO2-uitstoot
  • MAN-vrachtwagens en -bestelwagens met nieuwe veiligheids- en assistentiesystemen om de meest kwetsbare weggebruikers te beschermen

In de aanloop naar de IAA Transportation 2024 gaf MAN Truck & Bus begin juli een voorproefje van zijn salonoptreden in september. De testritten aan de voet van de Oostenrijkse Alpen besteedden aandacht aan koolstofarm vrachtvervoer over de weg. Voor het eerst kregen zo’n 200 journalisten de kans om hypergeavanceerde vrachtwagens op batterijen, waterstof en diesel rechtstreeks met elkaar te vergelijken.

De nieuwe MAN eTruck, die met zijn modulaire batterijconcept, talrijke wielbases, cabines, PTO’s en industriële uitrusting meer dan een miljoen configuratieversies biedt, bleek geschikt voor de behoeften van alle relevante sectoren, koetswerkoplossingen en transporttaken. Hij is voorbereid op de aanstaande MCS-norm voor megawattladers met vermogens tot 1.000 kW, waardoor de batterij tijdens de rijpauze van de bestuurder kan worden opgeladen. Dat maakt een dagelijks rijbereik tot 800 kilometer mogelijk, wat ook volstaat voor doorsnee langeafstands-toepassingen. Dat is een van de redenen waarom klanten nu al erg geïnteresseerd zijn: Er zijn al 2.000 bestelverzoeken en bestellingen ontvangen, waaronder een grote bestelling van 100 voertuigen uit Frankrijk.

“Hoewel de overgang naar CO2-vrij vrachtvervoer wordt gekenmerkt door verschillende aandrijftechnologieën, ligt onze focus duidelijk op elektromobiliteit als belangrijkste aandrijftechnologie. De waterstofverbrandingsmotor kan een nuttige aanvulling zijn voor speciale toepassingen, net als de brandstofcelaandrijving, die momenteel nog in ontwikkeling is. Bovendien zal de dieselaandrijving een belangrijke rol blijven spelen tijdens de hele transformatie totdat deze volledig is vervangen. Daarom hebben we onze nieuwe D30-motor gevoelig efficiënter, zuiniger en CO2-armer gemaakt. Hij is gebaseerd op het gemeenschappelijke motorplatform van de TRATON-GROEP en is het tastbare resultaat van de intensieve samenwerking tussen onze ontwikkelingsafdelingen. In de toekomst zullen we op eenzelfde productielijn zowel vrachtwagens met verbrandingsmotor als elektrische vrachtwagens produceren om flexibel te kunnen inspelen op verschuivingen in de vraag naar elektrische vrachtwagens. Om de revolutie van de aandrijving te doen slagen, moet de uitbreiding van de laadinfrastructuur echter een absolute prioriteit zijn voor politici, infrastructuurbeheerders en constructeurs,” aldus Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.

Tegen 2030 moet één op twee MAN-vrachtwagens die in Europa wordt ingeschreven, een elektrische batterijaandrijving hebben. Milence, de joint venture voor laadinfrastructuur van TRATON-GROEP, waarvan MAN samen met Daimler Truck en Volvo Trucks deel uitmaakt, opende onlangs een van de eerste grote laadparken voor vrachtwagens in de haven van Antwerpen. Daar zullen de komende jaren op initiatief van de constructeurs in totaal 1.700 oplaadpunten worden gecreëerd. Tegen 2030 zullen er in totaal 50.000 van deze oplaadpunten nodig zijn om het hoofd te bieden aan het gestaag toenemende aantal elektrische vrachtwagens. MAN werkt ook aan de elektrificatie van zijn eigen servicenetwerk.

MAN introduceert als eerste constructeur vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren

Parallel met de opvoering van de elektromobiliteit werkt MAN ook aan waterstoftechnologie als een aanvullende emissievrije oplossing voor bijzondere toepassingen zoals zwaar transport of voor toepassingen waar laadinfrastructuur moeilijk te implementeren is. Tijdens de testritten in Oostenrijk toonde MAN het prototype van een vrachtwagen op waterstof, die vanaf 2025 zal worden aangeboden als de MAN hTGX. De eerste kleine reeks van 200 voertuigen zal worden geleverd aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en enkele niet-Europese landen. Net als zijn elektrische tegenhanger voldoet hij aan de strenge criteria van een emissievrij voertuig.

Uiterst efficiënte conventionele aandrijving voor de transitie

Als antwoord op de vraag naar vrachtwagens met conventionele verbrandingsmotoren, die tijdens de technologische overgang naar emissievrije voertuigen zal blijven bestaan, introduceert MAN met de nieuwe Power Lion-aandrijflijn een uiterst efficiënte motor voor de MAN TGX- en TGS-trekkers met oplegger. De speciaal voor MAN-voertuigen ontwikkelde motor, die steunt op de gecombineerde technologie-expertise van TRATON-GROEP, realiseert met de nieuwe MAN TipMatic-veertienversnellingsbak, een nieuwe remgeneratie en aerodynamische maatregelen een aanzienlijke verdere brandstofreductie en een tot 3,7 procent lagere CO2-uitstoot. In landen met een CO2-tol zal het ook een verdere besparing op de kilometerkostprijs opleveren doordat het aandrijfgeheel in erg gunstige tolklassen wordt ingedeeld.

Geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen

Naast koolstofarme technologieën stonden ook nieuwe rijhulpsystemen centraal in de testritten in de Alpen. MAN biedt al sinds begin 2024 een voetgangers- en fietsersdetectie aan op zijn vrachtwagens, evenals de derde generatie van het geavanceerde noodremsysteem (EBA) en de afdraaihulp om de meest kwetsbare weggebruikers te beschermen. Bijkomend introduceerde de nieuwe versie van de MAN TGE bestelwagen, die in mei jongstleden werd onthuld op de Transpotec-beurs, nog tal van nieuwe veiligheids- en rijhulpfuncties ter gelegenheid van de testritten in Oostenrijk.
Een voorbeeld daarvan was het Cruise Assist Plus-systeem met Emergency Assistant. Het noodhulpsysteem controleert continu de activiteit van de bestuurder. Als de bestuurder niet reageert, kan het systeem het voertuig tot stilstand brengen en het vervolgens beveiligen (alarmknipperlichten activeren, eCall starten, deuren ontgrendelen).

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This